//
you're reading...
Skada/Rehab, Uncategorized

Bruten stortå…

Låg aktivitet här igen….

Har inte hänt sådär värst mycket heller.

Försökt komma igång med löpträningen igen och det har gått sådär… Ok, att det går tungt och är jobbigt är väl trist, men ändå acceptabelt efter så långt skadeuppehåll. Men trist när man upplever samma smärtor i vänstra höftregionen som innan operationen… Dessutom när läkaren nämnde att det fanns en begynnande artrosskada på vänstersida…

Senaste veckorna har jag dock haft en teori om att jag kan förebygga dessa problem genom att bli starkare i utsidan av höften, kanske även att insidan behövber bli starkare. Har jobbat på med rehab-styrka och det har faktiskt börjat bli allt bättre på löprundorna! Börjad känna att jag kunde lägga upp lite planer igen. Typ, jobba upp distanserna under februari-mars och sen börja få lite mer fartträning och VO2-pass i april-maj och därmed kanske vara rätt så redo till maran i Stockholm. Lite hopp helt enkelt!

Men…

Åkte med fritidsföreningen och spelade innebandy cup i Uppsala i helgen… 5 raka förlustmatcher. Efter 2 eller tredje matchen kände jag av lite smärta och stelhet i höger stortå. Vet inte vad eller när det hände, men det kändes inte riktigt bra. Fick lite linnement av en snäll lagkamrat och sen körde jag på de sista matcherna också. På väg hem under söndagen vill liksom tån göra sig alltmer påmind. Den sprängde, var blå och svullen. Framåt kvällen valde jag att åka in för at visa upp den för en doktor. Efter röntgen på akuten visade det sig att den mest troligt var bruten. Han var inte helt säker, men tyckte ändå det såg så ut… 6 veckors läkningstid. Sjukt värdelöst.

Jag hoppas att det går fortare. Kanske är den inte av trots allt? Bara lite….  ond…?

Men, oavsett så är det väl bara att jobba på. Löpning funkar inte just nu i alla fall och lär inte göra så på ett tag. Men förhoppningsvis går det att cykla och simma lite, i alla fall när svullnaden lägger sig lite och den akuta smärtan försvinner…

Skam den som ger sig! Jag SKA springa i Stockholm och jag SKA köra IM i Kalmar. Med eller utan tå…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

