//
you're reading...
prylar, Skada/Rehab, Träning

Omstart!

Ok…

Extremt länge sen det hände något på denna blogg. Har väl inte funnits så mycket att skriva om då min konditionsträning mer eller mindre legat på is under höft-rehaben.

I lördags var jag i Köpenhamn. Samtidigt kördes IM i Kalmar och sedan på söndagen även i Köpenhamn. Kändes faktiskt lite tomt och jobbigt att inte vara med på startlinjen. Var ändå en 5-årig tradition som bröts. Dock insåg jag att det inte fanns något alternativ. Min kropp hade aldrig klarat en IM i det skick den är idag. Däremot resulterade det i (eller det var iofs bestämt sedan tidigare) att jag fick hjälp att anmäla mig på plats i Kalmar redan på söndagen av min kollega och numera chef Magnus, som för övrigt gjorde en bragdartad insats i sin IM-debut och kom runt banan på 15h27m! Det innebär alltså att det är hög tid att ta tag i konditionsträningen.

Har försökt smyga igång en del, men det vore synd att säga att det flyter på lätt. Kört några spinningpass på friskiss och där känns det hyfsat, även om jag inte orkar pressa upp pulsen det där sista steget än. Löpningen däremot är det illa med! Orkar inte mer än 5-6 km i lus-tempo. Ligger på km-tider på 5:30 till 6:00 och blir helt slut. Det går ju dock att åtgärda. Värre är att jag har stora problem med min vänstra vrist. Stukade ju den i innebandysamanhang för något år sedan och det har väl aldrig blivt 100-%igt efter det, men helt ok var det väl under en period. Men nu, utan träningsbelastning i form av löpning, badminton, squash, innebandy etc. har jag troligen tappat all den stabiliserande styrka jag byggt upp. Detta gör att jag får ont. Väldigt ont. Efter 5-6 km har jag svårt att gå i ett par dagar. Hoppas kunna lösa detta bekymmer med min vän balansplattan och min nya vän barfotaskorna. Köpte mig ett par begagnade fivefingers häromdagen och tror på att köra kortare turer med dem för att stärka vrister och andra små muskler i foten. Hoppas på ett rätt snabbt resultat då jag känner att det bör bli framsteg i löpandet rätt snart om min satsning ska fungera. Höften fungerar dock än så länge hyfsat! Lite känningar har jag, men tror det ligger i att jag behöver jobba mer på min rörlighet, vilket jag börjat göra med hjälp av flex-pass på Friskis!

Sen har jag ett stort bekymmer till jag brottas med. Vikten. Jag är as-tung! I skrivandets stund är jag i alla fall under 3-siffrigt, men med minsta möjliga marginal. Och med 99 kg kroppsmassa lär jag inte klara en IM på under 10 timmar. För det är målet och det ska jag klara denna gång. Om jag får vara hel.

Nu tror jag mig ha hittat ett sätt att styra upp viktnedgången på ett sätt som fungerar. Bara att bita ihop och kämpa på med andra ord. Sen är det svårt att sätta ett relevant vikt-mål då jag även gott upp ett antal kg med muskelmassa under det senaste året. De 75 kg som jag alltid strävat mot tidigare är nog inte längre realistiska. Mer realistiskt är nog att sikta mot 80-strecket. Om det är bra eller dåligt att ha lagt på sig mer muskler återstår väl att se. Klart är att vikten på löpningen är ett klart minus. Dock tror jag att många av fibrerna kan nyttjas under sim- och cykelmomenten, men även till viss del under löpningen. Jag hoppas på att det är positivt i alla fall! Kommer inte helt lägga ned gymandet då det gör att jag mår bättre psykiskt. Däremot kommer jag nog succesivt få gå ner lite från de 5 passen per vecka jag nu försökt köra.

Lite roligt är det med styrketräning. Man får främst så tydliga framstegsbesked! Mycket lättare att faktiskt konstatera att man lyfter tyngre vikter än att man kan cykla 60 km lite fortare. I tri-sporterna finns det så oerhört mycket runtomkring som påverkar så därför kan man inte ens alltid dra slutsatser ens efter tävling, medans i styrkelyft så kommer feedbacken från pass till pass i stort sett.

Får avsluta mede att lite skrytsamt presentera mina nya personliga rekord i de ”viktigaste” styrkemomenten:

Marklyft:          200 kg

Knäböj:             180 kg

Bänkpress:       105 kg

Militär press:   70 kg

Mest nöjd är jag såklart över marklyftet! Bänkpressen är väl det moment jag är mest besviken över utvecklingen på…

Men nu är det som sagt dags att börja byta fokus mot mer flås-sport igen! Till min hjälp har jag också skaffat mig en ny cykel…! En riktig tempo-hoj och det ska förhoppningsvis spara någon minut extra om ett år… En Scott såklart, en begagnad Scott Plasma 10. Det kommer bli bra det här…!Plasma 10

Självklart kommer det sitta andra hjul på när det är dags för tävling igen…!   🙂

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

One thought on “Omstart!

  1. Du kommer vara grym om ett år Johannes, ska bli ett nöje att se dig spränga 10h-gränsen😄💪🏊🚴🏃

    Posted by Niklas Fransson | 2016/08/23, 21:35

Kommentera

