//
you're reading...
Tävling

Race-rapport, ITU VM långdistans

Så…

Dags att sätta ord på upplevelsen i Motala…

Inte supernöjd direkt, men fick i alla fall med mig en medalj hem…

VM-medalj

VM-medalj

Åkte ner med familjen på torsdagen till en stuga vi hyrt vid Motala-baden, typ 3 km från centrum. En jättefin stuga med eget kök och badrum och tvåsovrum! Hade dagen innan laddat upp med att över dagen åka till Liseberg och frossa i karuseller i kylan. Kanske inte den bästa uppladdningen rent fysiskt, men det var i alla fall ganska skoj…

Hämtade nummerlappar och gick på pre-racemöte… Som väntat var det rätt intetsägande och innehållslöst. För säkerhetsskull gick jag på två. Ett på Engelska som var avsett för ”Team managers”egentligen och sen det på svenska som var riktat till oss. Det andra blev extra segt pga en rad korkade frågor… Någon tyckte tex att det borde ordnas en vätskedepå på simmet…! Det är väl bara att öppna munnen när man vill…!

Fredag förflöt i lugn och ro med incheckningen som enda riktiga aktivitet. Beslutet, som var väntat, om en kortare simning levererades också. Pga kylan skulle det bara bli 1500 meter istället för 4000. Tråkigt, men bara att acceptera. Så var det nationsparad mot torget. Lite coolt var det trots allt! Mycket jippo, men jippo får det väl vara ibland…

Lördagen började klockan 06 ca med frukost och växlingspåsepackande. Hade bekymmer med hur jag skulle hantera gelen till löpningen då vi inte hade fått fickor på racedräkten. Beslöt att försöka ha dem på låret, under dräkten.

Efter en rätt lång väntan och ett rätt stort antal besök på bajjamajjor var det dags för start. 10 minuter innan vår start, då Pro-klassen just gett sig av, fick vi hoppa i vattnet. Lite kallt för händer, fötter och ansikte kändes det, men inte så farligt faktiskt. Starten gick och det blev kaos! Trångt och galet! Fick så mycket slag och sparkar att jag aldrig upplevt något likanande! Det vällde in folk från båda sidor så det vara bara att bita ihop och mata på. Kändes ändå rätt ok under simmet och efter halva loppet släppte kaoset och jag kunde hitta mitt eget tempo. Kom upp efter 25:31, vilket är ok, varken mer eller mindre. Hade kanske hoppats på lite snabbare, men ok ändå, särskilt med tanke på kaoset under de första 750 metrarna.

Mådde lite lätt illa i växlingen och var lite yr så jag stressade inte ihjäl mig. Officiell tid i T1 blev 3:42. Rätt långsamt, men inte super illa.

Ut på cykel kändes det rätt ok, trots min bristfälliga cykelträning. Trångt på banan vilket ledde till mycket drafting. Tyvärr fortsatte den för många även då utrymme fanns och domare verkade saknas så det åtgärdades inte. Men det är bara att bita ihop och köra sitt race istället. De som vill fuska får väl göra det…. Blev vittne till en brutal krasch i botten på den branta utförskörningen. En amerikan gick hårt in i trottoarkanten och stöp just framför mig. Han kom dock igen senare så han klarade sig nog rätt hyfsat, men det såg otäckt ut! Mot slutet av sista varvet började jag känna mig lite sliten. Tyvärr tog jag då ett korkat beslut. Jag bestämde mig för att bibehålla snittfarten över 34 km/h. Inte smart! Det kostade oerhört mycket kraft de sista 3 milen och jag kom in till växlingen väldigt trött… Nöjd med cyklingen i övrigt, med tanke på att jag knappt tränat på två hjul i år. 3:25:14 blev tiden på cyklingen.

T2 gick ok och landade på exakt samma tid som T1 faktiskt, 3:42!  Borde gå fortare, men jag var som sagt redan trött…

Sen började 30 km plågsam löpning… De första 5 km försökte jag pressa mig ner mot 5 min/km men det gick inte. Krampkänningar i båda låren gjorde inget bättre. Ganska snart fick jag ta gelsen i händerna då de gled ur byxbenen… Sänkte farten till ner mot 6 min och hittade ett hållbart tempo och krampen släppte i alla fall. Kändes skapligt mellan 5 och 15 km, men sen vart jag trött och stum. Krigade mig fram till mål och löptiden stannade på 2:57:30. Inte som planerat riktigt.

Bra stämning runt banan, trevligt, men kanske lite väl varmt, väder. En bra tillställning totalt sett även om jag kunnat vara i bättre form och presterat bättre. 6:55:37 och plats 50 i min agegroup blev det. 372:a herr totalt…

Men jag har nu gjort ett VM till i alla fall…   =)

Nu mot Kalmar och SUB 10!

Prtriellt solbränd... Solkräm kanske hade varit smart...?

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

