//
you're reading...
Tävling, Träning

2014 – året som gick…

Försöker hitta lite kraft för att sammanfatta tränings- och tävlingsåret 2014…

Träningsmässigt har det egentligen varit ett riktigt bra år! Kanske, eller egentligen inte ens kanske utan det HAR varit mitt nästa träningsår någonsin!

Sammantaget slutade min loggade träning på 362 timmar fördelat på 361 aktiviteter. Med tanke på att slutet på året bjöd på sviktande mental hälsa och därmed en väldigt dålig disciplin på loggandet av träning kan jag nog med gott samvete räkna in en timme om dagen som ett snitt facit. Målsättningen för året var att komma upp i de 300 timmar jag försökt nå under föregående två år utan att lyckas.

Nu gick det med en rätt bred marginal! Varför det gick i år? Två enkla orsaker. Dels har jag inte haft någon skadeperiod där jag behövt avstå helt från träningen och dels har jag heller inte haft någon total motivationsstopp efter Kalmar som jag haft tidigare. Hoppas jag kan hålla i nu och slippa skadeuppehåll framledes också!

Fördelningen på träningen har varit enligt följande:

Löpning: 97 timmar och 106 mil. Borde varit mer, men svårigheterna med höften i början av året höll nere nivån.

Cykling: 91 timma och 233 mil. Blandade in mer Mtb i år, vilket ger färre mil i förhållande till tiden, men nog så effektiv (och rolig) träning!

Simning: 79 timmar och 18 mil. Ruskigt nöjd med insatsen i denna gren! Har betalat av sig med en klart förbättrad framfart i detta moment också!

Styrka: 15 timmar. Något jag kört 0 av (så gott som) tidigare. Nu har jag kört 10-20 minuters pass om kvällarna. Det bygger tid i boken och är rätt nyttigt tror jag. Man förvandlas på intet sätt till en hulk med monstermuskler, men en något fastare och framför allt en klart stabilare kropp!

Lek: 80 timmar. Mest innebandy och racketsporter, men även en del skidåkning inryms i detta. Ser man till den rena triathlon-satsningen borde denna kvot minskas drastiskt till förmån för de andra elementen, men nu vill jag ha ett socialt liv utanför den sporten också och därför är dessa pass viktiga för mig.

Så långt träning. Men hur har då tävlingssäsongen varit?

Jo då, inte alls fy-skam!

Startade upp med Stockholm Marathon som vanligt. Med tanke på förutsättningarna som varit då jag i princip inte kunde springa alls under jan, feb och mars så gick det grymt bra! Tangerade (inom en minut i alla fall) mitt pers från 2012! Bra av mig!

Sen försökte jag få fart på cykelbenen och förbereda mig för SM i långdistans i triathlon. Ingen prioriterad tävling så jag tränade på rätt hårt ända inpå tävlingen. Bjöds på skitväder på tävlingsdagen, något som normalt passar mig. Men det var en tung dag. Fegade väldigt under cyklingen då det var halt och ganska trixig bana bitvis. Fick även stora ryggproblem. Stod upp och cyklade de sista milen. Löpningen var tung den första milen, men sen gick det bättre och jag gick i mål och belönades med en VM-plats! VM i Motala 2015 alltså. Kan inte säga att det var en dålig tävling mao…

Nästa lopp av dignitet att ta upp här var Xterra premiären i Stockholm.  Åkte dit med en liten, liten förhoppning att kunna knipa en topp 3 plats i min åldersgrupp och därmed kvala till VM på Hawaii i oktober. Vi var bara drygt 10 startande, men hade gjort efterforskningar kring några i fältet och det var en hel del av dessa som gjort ruskiga tider på IM-tävlingar så det var egentligen inte realistiskt. Och efter en makalöst svag (som det kändes där och då) mtb cykling på den krävande banan var jag rätt säker på att inte ens vara nära. Efter den vidrigt tuffa traillöpningen var det dock målgång och efter en tid visade det sig att jag var tvåa i min grupp och när ettan tackade nej till sin plats så fick jag hastigt och lustigt första tjing på en Hawaii biljett! Svårt att såga den tävlingsinsatsen trots den usla cykelkänslan…

Sen var det Gôrslitet. Återuppståndelsen för I2:s anrika tävling. Jag roddade ihop en kiosk. Hann knappt ned till starten i tid, men gjorde en stark tävling ändå! Om inte minnet sviker mig växlade jag som tvåa till löpningen! Slutade på en hedrande 5:e plats i sprint-klassen. Kul lopp, bra väder och en superb publik!

Så årets på förhand största mål. Kalmar Ironman! Målsättningen var minst under 11 timmar. Helst under 10:30 och om det var en toppen dag trodde jag mig kunna utmana den magiska 10 timmars-gränsen. Det sprack å det grövsta! Matförgiftningen gjorde mig totalt ur slag. Vinglade i mål på 11:40 något och var totalt förstörd. Årets sämsta tävling alla kategorier!

Tur det fanns något roligt kvar att se fram emot… VM i Xterra på Hawaii! Sagolikt, mäktigt och grymt! Kan egentligen inte sammanfatta det utan hänvisar till blogginlägget som behandlar den upplevelsen istället… Men med en defensiv inställning och utan att förta mig undvek jag alla sistaplatser med mycket god marginal och har med mig hela upplevelsen hem i minnen som inte är spräckta av luckor pga utmattning eller liknande så jag kan verkligen inte klaga på loppet!
VM-medalj!
På det hela taget ett mycket bra tävlingsår också alltså!

Så trots att året slutade i moll i psyket så har det varit ett superbra tränings- och tävlingsår! Ser fram emot att bli frisk snart och därmed orka ta tag i en ny satsning mot nya mål, rekord och glädjeämnen under 2015!

Ett stort tack till alla glada, starka, trevliga klubbkamrater i I2 som såväl i med och motgång stöttar både i tävling och träning!

Tack också till goa kamrater utanför I2 som hjälper till med tränandet på olika sätt, som med och motspelare på innebandyplan eller squashhallen eller som harar på lunchpassen på Tingvalla IP.

Största tacket till min fantastiska familj som låter mig hålla på med detta! Tack, tack och tack!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

