//
you're reading...
Skada/Rehab

Opereras…

eller inte opereras, det är frågan jag nu står inför…

Var på Orthocenter – IFK-kliniken igår och träffade Mats Capa. Det tog honom 5 minuters undersökning att konstatera att det fanns tydliga tecken på CAM. Han tyckte det var märkligt att man ens valt att göra en magnetkameraundersökning, då dessa problem alltid syns bättre på en vanlig röntgen. Då jag sa att man försökt med vanlig röntgen 2 gånger tidigare, men inte sett några problem så hävdade han med bestämdhet att de troligen var feltagna eller feltolkade. Han kunde tyvärr inte få fram bilderna då landstingen tydligen alltid ser till att ha olika datasystem för att inget samarbete ska fungera problemfritt… Därför skickade han ner mig 5 våningar för en ny röntgen. Bara en sån sak, en röntgen samma dag som undersökningen!

normalt brukar man tydligen vara tillbaks hos undersökande läkare på 10-15 minuter, men just denna dag hade det ansamlats mer än vanligt där nere i källaren. Tog mig 3 timmar av väntan innan jag var fotad och klar och åter satt hos dr. Capa. I min värld var det ändå en snabb process…   😉

Vi tittade gemensamt på bilderna och Mats konstaterade att det fanns tydliga CAM-förändringar på båda mina höftleder, mest på högersida. Kan tyckas konstigt då jag haft mer problem med vänster, men det kan förklaras med att jag på vänster sida hade även Pincer.

CAM och Pincer hör till samlingsnamnet FAI. Vad innebär det då? Femoroacetabulär impingemen är som jag förstår det ett samlingsnamn för CAM och Pincer. CAM innebär att man har en benpåbyggnad på lårbenshalsen som gör den konvex istället för konkav. Kan även ses (som i mitt fall) som en oregelbunden diameter på själva höftkulan.

803

Pincer innebär att det finns en påbyggnad på själva ”skålens” kant.

Båda dessa problem orsakar att det blir för trångt då man använder leden, särskilt i ytterlägen. Då kan diverse märkliga symtom visa sig, p.g.a. nervpåverkan och annat. Precis som det gjort för mig. På vänstersida, där det fanns Pincer, kunde man tydligen se en punkt där upprepade kontakter mellan benytorna orsakat en skada på ytan.

Man vet ganska lite kring detta problem då det är en relativt ny upptäckt. Teorierna gör gällande att en obehandlad skada av detta slag kan orsaka artros i höften på äldre dar. Då man inte kunnat följa patienter från ungdomen med dessa problem ännu så kan man dock inte säga att det är så. Därför görs operationen idag inte i förebyggande syfte utan endast för att lindra problemen.

Operationen görs över en dag och med artroskopi, titt-hål. Man går in med ett antal instrument och slipar bort ben helt enkelt. Relativt okomplicerad operation, men ett rätt rejält ingrepp trots allt. Sen väntar 4 veckor på kryckor främst för att avlasta det försvagade benet och undvika frakturer. Sen ytterligare minst 5 månader innan man kan vara tillbaka i full träning.

Väljer jag att göra det nu så innebär det alltså att säsongen 2015 är spolierad. Inget VM, inget 5-års jubileum i varken Stockholm eller Kalmar. För 2 månader är för lite för att vara förberedd för ett IM.

Dessutom är läget så enormt mycket bättre nu än för ett år sedan. Då kunde jag inte springa alls. Nu kan jag springa, men får ont, men ontet är kontrollerbart.

Det alternativ jag nu leker med är att försöka få tillstånd en planerad operation i september 2015. Ta mig igenom kommande säsong i befintligt skick och sen skära upp mig direkt efter avslutad säsong. Vet inte ens om det är en möjlighet, men det känns just nu som den bästa idén i alla fall.

Det som talar emot är att om man ska se på lång sikt kanske det är bäst att få detta gjort fortast möjligt. Plåga sig igenom en säsong av smärtor kanske inte gör någon glad…

Svårt att inte vara lite bitter på att det tagit drygt 2 år att konstatera den diagnos jag själv ställt innan första besöket…

Svårt beslut…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

