//
you're reading...
Uncategorized

Löpbandets historia…

Vi tar det där om löpbandet också…

Har under en rätt lång period funderat på m det inte vore en bra idé att ha ett löpband i garaget. Främst för att öppna möjligheterna för att variera träningen även då jag är själv hemma med ungarna på kvällstid, men även för att slippa springa utomhus då det är alltför obekväma temperaturer eller andra väderförutsättningar. Kollat väldigt mycket runt om på det stora nätet på alternativ och ganska snart stod det klart att ett begagnat ”proffs-löpband” från ett gym eller liknande borde vara bästa köpet. Det är så oerhört mycket rejälare och stadigare än de som går att köpa på valfri sportaffär! Ett annat krav var att bandet skulle leverera farter som säkerställer tuffa intervaller, även då jag utvecklats som löpare. Där ströks rätt många lågpris alternativ.

Efter mycket sökande och bevakande av blocket.se dök möjligheten upp! Ett bra band inte allt för långt bort, nämligen i Karlskoga! Problemet var att de ville sälja i ett paket med 4 st EMX-maskiner. De ville jag inte ha. Mailade ändå och frågade om möjligheten och blev lovad att det skulle vara möjligt om inte spekulanten som skulle kolla på det till veckan tog hela paketet. De lämnade bara löpbandet! Perfekt! Fick ett prisförslag på 5 papp, som hittat tyckte jag! Men under tiden som vi sökte efter lämpligt datum för att genomföra affären hade helgpersonalen på gymmet lyckats sälja det till någon annan. Snacka om besvikelse! Men ytterligare 3 dagar senare hade denne köparen dragit sig ur p.g.a. att det var för otympligt att ha i hennes lilla lägenhet. På det igen! Fixade släpvagn och åkte dit. Testade på plats att det fungerade och allt verkade ok. Klart slitet var det, men funktionellt. Bjöd 4000 SEK för det på plats och fick ta det för det! Fick hjälp att lasta m.h.a. en truck. Började där någonstans oroa mig för avlastningen…

Kom i alla fall hem och lyckades på något vis få av åbäket på egen hand och in det i garaget. Väl på plats hade jag inte tid för att testa det direkt, schemat var som vanligt späckat. Dagen efter provade jag att koppla in det. Poff! Så rök proppen! Hmmm. Mindre bra. Efter 10-15 försök startade det i alla fall. Men bara för att leverera en felkod och sedan vara helt låst. Sjukt! Det funkade felfritt när jag lämnade Karlskoga ju!

Arg och irriterad mailade jag och frågade gymmet om tips och råd. Samtidigt googlade jag fram diverse servicemanualer för bandet. Tippsen från gymmet testades utan framgång. Men, uppväxt i Afrika som man är så gav jag mig inte. Ska väl gå att laga på något sätt! Från manualen fick jag fram att koden härrörde från fläkten. Fläkten stod still och därmed gick inte bandet. Skruvade isär hela skiten, plockade bort fläkten och kopplade in den direkt i ett vägguttag med lite ”ful-kopplingar”. Då gick den. Skruvade tillbaka den och fick åter igång bandet och fläkten gick. Tyvärr satt felkoden kvar och allt var fortsatt låst.

SKIT!

Men skam den som ger sig! Läste vidare och fick fram att tidiga modeller av Precor C954 hade en extra säkerhetsparameter för att säkerställa att fläkten var i drift. En ir-lampa belyste fläktens bakstycke och halva bakstycket var täckt av en reflekterande plåt. På nyare modeller har man tagit bort den funktionen då den visat sig vara alltför driftsosäker. Mindre bra information. Höll på i några dagar och testade olika lösningar fram och tillbaka, polerade reflektorn, putsade ir-sändaren, mätte olika komponenter osv. Länge trodde jag det var en komponent som öppnar eller stänger beroende på om den fick klarsignal från ir-mojjen. Den skulle ha ett visst motståndsvärde för att vara friskt enligt manualen och över ett annat för att vara kasst. Mitt värde hamnade mittemellan. Tänkte att det nog ändå var det som spökade. Googlade efter ett nytt sådant. Såklart visade det sig att det var modeller som enbart används i USA. Lång leverenstid. Hittade ett annat på en annan del av kretskortet och flyttade det för ett test. Ingen förbättring.

Borde väl gå att ”bygla” bort en sådan funktion? Det lilla kretskortet med ir-mojjen och i stort sett inget mer kopplades ihop med huvudkretskortet med en tre-polig kontakt. Min logik sa att det bara skulle vara att koppla ihop de rätta två spröten… En insignal och en fel och en rätt utsignal tänkte jag var det som fanns. Efter att ha konsulterat en instrumentare så fick jag klart för mig att så inte var fallet. Det kunde vara lite hur som helst och var inte heller så värst enkelt att mäta upp hur det var. Och eftersom servicemanualen rekommenderade att man skulle byta hela huvudkretskortet om de tidigare försöken misslyckats så talar det väl lite för att det inte är så lätt att ”bygla” bort problemet… Men ett nytt kort var inte aktuellt. Gick att få tag på, men ett renoverat kostade ca 8000 spänn…

Började överväga att sälja det som reservdelsband vid det här laget… Men så i min desperation så såg jag att ir-kretskortet satt en liten gnutta snett. Bröt lite i det och fick plötsligt bort felkoden! Sen kom den tillbaka direkt, men med fortsatt modifiering av vinkeln så fick jag till det mer permanent! I transporten (avlastningen?) hem måste det skakat lite snett. IR-ljuset skickades då iväg och speglades, men inte tillbaka till mottagaren. Rätt enkelt att åtgärda när man väl insåg problemet…   =)

Så envishet och idogt ”brickolerande” ska inte underskattas! Många hade nog kört skiten till tippen…

Nu återstår bara problemet med att säkringen bryter när jag slår till strömmen titt som tätt, men det är jag rätt säker på att det beror på att jag har för lår säkring. 10 A istället för rekommenderade 20A. Men när jag väl kommer förbi starten så orkar den med fullfart och full lutning samtidigt utan att bryta så det är bara peaken i uppstarten som stör. Antingen tar jag hem en elektriker som får dra ut ett 16A-uttag till garaget, eller så lever jag med att det kan vara lite svårstartat. Det funkar i alla fall!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

