//
you're reading...
Träning

Mot 2015

På gång igen…

Efter avslutat VM på Hawaii har jag legat rätt lågt med träning och liknande. Första veckan var jag kvar på ö-riket och levde loppan, gick på lite ”hikes”, kollade på sevärdigheter och lapade sol på stränder. Kom hem och fick en slägga av jet-lag i huvudet! Galet vad hårt det tog! Helt väck från lunch i en dryg vecka. Att träna var inte aktuellt överhuvudtaget, att vara vaken till klockan blev 20 var en ren kamp!

Nu har jag dock vilat mer eller mindre helt i 2,5 veckor. Det får räcka. Dags att fasa upp träningen mot säsongen 2015! Där finns tre stora mål. Maran i Stockholm, VM i Motala och IM i Kalmar. Rekord ska krossas. Enkelt!

Började igår kväll! Ett lätt pass på löpbandet i garaget. Det första riktiga passet sedan inköpet. Borde skriva ett helt inlägg tillägnat bara det inköpet och resan för att få det i drift… det kanske kommer…   😉 Men igår körde jag i alla fall 7 km. Att jag valde löpbandet före den friska luften var primärt för att det fanns en stor oro över att smärtorna i hälsenorna skulle passera det hanterbara och tvinga mig till ett avbrutet pass. Lättare att halta in som en slagen hjälte från garaget än från okänd plats 7 km hemifrån. Passet kändes helt ok! Smärtorna fanns där, men de var hela tiden under skrik-nivå, d.v.s. de gick att förbise. Formen kändes oväntat god rent av. Svårt att veta hur väl siffrorna på löpbandet stämmer mot verkligheten dock. Kanske är formen inte så god som det kändes. Blir spännande att se på nästa utomhus pass. Bandet körde jag på 4:34 tempo och det kändes bara behagligt. Ska man tro på klockan som hämtar informationen från fotpodden så höll jag tempo just strax över 4 min/km! Det vet jag med säkerhet att det är fel, tyvärr…   😉

Måste också ta tag i det där med vikten igen. Att det ska vara så besvärligt! Kom ju aldrig riktigt i mål förra omgången, inför den här sommarens säsong. 75 till Kalmar och 72 till Xterra satte jag som rätt tuffa mål. Insåg rätt tidigt att jag saknade den rätta motivationen för att ta mig dit. I själva verket låg jag strax under 80 strecket på de båda racen. Inte ok. Nu har 2,5 träningsfria veckor med fri tillgång till mat, godis och öl satt sina spår. 82,0 vägde jag in på i morse. Fullständigt värdelöst! Nu har jag dock antagit en utmaning från rumskollegan på jobbet. Flest kg minus respektive störst procentuell minskning från idag till torsdagen efter nyår vinner! Hoppas på att den utmaningen räcker för att hålla fokus över jul-helger och glögg-tider. Strategin är att vara hård på intaget, men ändå unna mig det jag verkligen vill ha. Men utvärderingen ska göras före intaget sker. Vill jag verkligen ha detta just nu eller är det bara för att jag kan jag äter/dricker detta?

 

Nu kör vi! Mot rekord-säsongen 2015!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

2 thoughts on “Mot 2015

  1. Eftersom det här är den enda tävling som jag kan vinna över dig, kommer jag att göra det.

    Posted by Kollegan på kontoret | 2014/11/13, 16:47

Kommentera

