//
you're reading...
Tävling

Gôrslitet

Tävlat i helgen…

Körde klubbens eget race, Görslitet som återuppstod nu igen efter att ha legat i dvala sedan 2000. För min del blev det den s.k. ”Supersprint”-distansen. Det innebär en kortad simning från en normal sprint-distans. 400 sim, 20 km cykel och 5 km löpning var det alltså frågan om för mig i lördags.

Eftersom klubben anordnar loppet har alla klubbmedlemmar som velat tävla fått göra det, men med motkravet att man är funktionär på den andra tävlingen. Det stod även olympisk distans på schemat. Jag anmälde mig även som del ansvarig att rodda ihop en kiosk för enklare förtäring i tävlingsområdet.

Kioskandet innebar en del förarbete, även om min projekt-kollega Per gjorde det mesta av jobbet. Vi fick även i uppgift att fixa käk till funktionärerna. Vi tyckte att korv med bröd (som var det planerade matalternativet i kiosken) var lite klen belöning för en dags hårt funktionärs arbete så vi beslöt att ordna med pastasallad. Så på fredagskvällen kokade jag pasta och gjorde sallad in på småtimmarna. Därefter hade jag väldigt svårt att somna på natten sedan. Var nog helt enkelt lite stressad… 😉

Klockan ringde 05:30. Upp och blanda ihop det sista i pastasalladen, svepte en proteinshake till frukost och så åkte jag till Per och hämtade lite kiosk-prylar. Per hade jobbat natt och skulle därför sova och ansluta efter lunch. Hem och packade ihop mina tävlingsprylar och övrigt kiosk tillbehör. Fick skjuts av syrran ut till Skutis. Där var redan full fart när jag kom! Massa glada I2:are som jobbade hårt med att ställa i ordning! Mycket av kiosken var redan fixat! Största problemet och orosmomentet på förhand var kaffebryggaren jag lånat. En trefasmaskin med ”köksplugg”. Där ute hade vi bara vanliga trefashandskar… Men min plan höll och det löste sig rätt fint!  =) Fick ordning på det mesta och de som skulle hjälpa till i kiosken. Vid det laget hade jag dock klart börjat fundera på om det var rätt beslut att tävla också… Rätt splittrat fokus. Mycket stresspåslag i kroppen och inte riktigt kontroll på läget… Men helt i onödan oroad! De som hjälpte mig med kioskandet gjorde det så bra utan mig att det nog mer ställde till det då jag kom tillbaka!   😉

Bytte i alla fall om till start och joggade ner till vattnet i tid. Strålande väder hade vi fått till på köpet! Starten gick och jag kände att jag hängde med rätt bra i täten! Såg några framför mig, men de skenade inte iväg på något sätt. Tekniken kändes bra och orken var hyfsad. Kom upp ur vattnet som 7:a! Mycket bra!

Växlingen gjorde jag också rätt bra för att vara mig. Tappade inte super mycket tid. Däremot när jag skulle ut på cykeln blev det skit! Hade högsta växeln i petad och man fick kliva på just i en liten uppförs knix. Slutade inte bra. Kom inte iväg alls, satt fast. Kom loss innan jag stöp i alla fall, men det forsade om folk till höger och vänster… Fick till slut i en lättare växel och fötterna på plats så jag kom iväg. Duktigt irriterad, men jag höll ändå farten nere tills knixarna inne på Skutbergetområdet var förbi. Sen, vid parkeringen, släppte jag på. Kändes direkt bra! Bra fart och gott tryck i benen! Plockade placeringar rätt fort. De jag tappat på vägen ut ur follan var jag ikapp allihop inom ett par kilometer. Tillslut trodde jag mig bara ha en enda cyklist framför mig! Var inte säker, men tyckte även någon flaggvakt ropade något i den stilen. Det var inspirerande!  =) En kille kom i kapp och körde om, men annars var det lugnt! Banan var dock riktigt tuff med många riktigt långa och sega uppförsbackar så jag kände att det tog i ben och även hjärta/lungor fick jobba! Vid vändpunkten fick jag bekräftat att jag låg 3:a! Glappet bakåt var inte enormt på något sätt, men det var ändå skapligt! Hade 2:an inom synhåll nästan hela tiden på vägen hem, men förmådde inte att ta in mer. Hade hoppats kunna snitta 38 km/h på förhand, men det visade sig omöjligt i backarna. Är nöjd med mina dryga 36 faktiskt!

Även växling 2 gick ok, även om Mona Hallberg växlade om mig. Kände direkt på löpningen att något blivit tok på cykeln. Riktigt ont i ett muskelfäste högt upp på baksidan, nästan in mot ljumsken på höger sidan. Hindrade ändå inte löpningen, men oroade lite inför Kalmar. Däremot kändes allt väldigt tungt! Det var varmt och kraften fanns inte riktigt… Då ungefär insåg jag att jag glömt äta något mer än shaken kl 06:00… Inte helt konstigt att bensinen började tryta… Kämpade ändå på och höll ett skapligt tempo. Svisch sa det så plötsligt då en löpare gled förbi mig i ett sagolikt högt tempo utan att verka det minsta påverkad… Ruskigt imponerande att se de som kan springa så där lätt. Dröjde inte länge innan Lena Holmgren svischade förbi på samma sätt… Efter 1:a av 2 varv ville jag helst kliva av. Var jätte trött faktiskt… Svepte en mugg sportdryck och sen bet jag ihop. Jobbade vidare. Fick syn på kollegan Åke Svenssons rygg och försökte hålla den inom synhåll å långe som möjligt. Åke gjorde tri-debut och var då inne på sitt första varv på löpningen. Efter otaliga lunchpass så vet jag att Åke är en klart starkare löpare än mig så jag trodde aldrig på att jag skulle kunna gå ikapp. Men plötsligt var jag i rygg på honom! Växlade några ord, la mig sedan i rygg och ”vilade” lite. Men knappt 1 km kvar ökade jag lite och gick förbi. Höll skapligt in till mål. Rätt nöjd som 5:a, typ 30 sek från 4.e platsen, men minuter från pallen.

En riktigt kanon bra tävling! Ruskigt bra arrangerat av tävlingsgruppen! Även den olympiska tävlingen flöt på super! alla verkade trivas och ha det kanon! Grym klubb I2 är!

Slutsatsen jag själv drar från dagen är att om man ska hota pallen så måste man lära sig springa fortare… Bara att jobba bättre i vinter helt enkelt!  =)

Nu är allt fokus på kommande lördag! Då ska personliga IM-rekordet krossas! =)

Hoppas bara den här smärtan och stelheten i baksidan försvinner snart…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

