//
you're reading...
Tävling

Hawaii klar!!

Jag är klar för VM på Hawaii!
Sjukt!
Men i oktober ska jag ut och tävla i Xterra-VM på Maui.

Men vi tar det från början…

Åkte upp till Stockholm och Hellasgården på lördagen. Lämnade Karlstad strax efter lunch. Planen var att sova i bilen under natten, hade provbäddat hemma med luftmadrass över de fällda baksätet och det funkade helt ok! Direkt vid ankomst hade jag planerat för ett test av mtb-banan. Bara rulla igenom för att få lite känsla för vad som väntade. Frågade en kille i Team Snabbare kläder (arrangörsklubben) om han hade koll på var cyklingen började. Han erbjöd sig att cykla med runt! Så jag fick en privat guidad tur genom hela banan! Sjukt bra och lyxig service! Gick kanske lite fortare än jag tänkt mig och slet kanske lite mer på benen, men ingen fara. Det jag fick med mig istället var värt mer! Banan var trixig, minst sagt! Började med en lång och brant uppförsbacke på ett motionsspår. Sen en teknisk stig med ett avslutande stenröse nedför som avslutades med två rätt höga ”drops”. Kom lite fel i första ”droppet” och höll på att gå omkull. Klarade av att parera, men det resulterade i att jag fegade på tävlingen just där. Fortsatte med massa stig och en del motionsspår innan det kom ett rätt långt sammanhängande avsnitt med grusväg. Dessutom i lätt nedförsbacke. Ett bra ställe att hitta en bra rygg att gå på! Avslutningen (sista 4 km) var en enda lång stig som var riktigt teknisk med vansinnigt mycket rötter och gropar. Fanns mycket tid att tjäna här för en heldämpad cykel med pigga ben!

Sen bytte jag skor och tog en kvällspromenad runt löpspåret. Också det var en varvbana med två varv på en 5 km slinga. Första kilometern var hyfsat lätt, en rejäl stigning på slutet av den bara. Sen började banan på riktigt! Galet tuff terräng!”Stigen” fanns sällan, oftast var det bara snitslarna som visade vart man skulle ta vägen. Upp och ner hela tiden! Rötter, klippblock och snår!
Svårt att få bilder som visar verkligheten, men några försök här i alla fall:
LöpbananUtsikt från löpbananMer löpbana

Sen badade jag av mig den värsta odören och packad ihop bilen för att få i mig lite middag. Åkte till Sickla centrum. Där var det inte lätt att få mat en lördagskväll… Till slut hittade jag en öppen taco-bar och fick i mig en blandad tallrik taco-saker.

Tillbaks till parkeringen och ställde i ordning min sovplats.SovplatsBronsmatch på datorn!
Sov helt ok faktiskt!

Vaknade i bra tid och klev upp. konstaterade att hostan definitivt inte var bättre. En del av mig avrådde från start. Den delen blev ganska snabbt nedtystad av resten av kroppen och knoppen! Käkade frukost bestående av gårdagens termos-kaffe, bröd med sardiner i tomatsås och en protein-shake! En kalas frukost! Hämtade nummerlapp, fixade i ordning cykeln och prylarna och checkade in i växlingsområdet redan tidigt. Skönt att vara klar! Kollade i lugn och ro på sprint-starten som gick en timme före den stora starten. Inte många som var med där, kanske 20 stycken. Hade varit hot om våtdräktsförbud då det var varmt i vattnet. Sprintarna fick ha våtdräkt i alla fall.

Ett kort pre-race-möte hölls 30 minuter innan start. Slutade med att det blev våtdräktsförbud för proffsen, men inte för oss i Age-goups. 20 resp 22 grader var gränserna och den uppmätta tempen var 21,8. Kan hänga ihop med att Head som var sponsor erbjöd gratis våtdräktstest… 😉 Pro fick då starta 5 minuter före oss.

Starten gick och det kändes rätt ok första biten. Men redan vid första bojen hade den känslan försvunnit. Kraftlös i armarna, slemmig i hals och bröst. Kändes helt enkelt ganska ruttet. Fick några hostattacker i vattnet, men kunde ändå simma på. Varvningen skedde på land och då han jag kolla snabbt på klockan och såg att jag trots allt hade en ok tid på gång. 2:a varvet var ungefär lika dant, förutom att det aldrig kändes bra. Kom upp på ca 25 minuter, vilket trots allt var ungefär vad jag hoppats på!
Växlingen gick skapligt, tappade som vanligt en del tid, men ingen katastrof. Däremot glömde jag cykelhandskarna. Det var mindre bra! I Mtb vill jag gärna ha dem på. Gör stor skillnad för greppet! Nåja, värre saker har ju hänt så jag körde på. Men redan i första backen upp insåg jag att det skulle bli en riktigt tuff dag! Benen kändes som spaghetti, kraften och energin fanns inte alls. Släppte alla tankar på ett bra resultat och definitivt på en kvalplats. Med en så dålig dag var alla realistiska chanser borta. Trampade på och tappade successivt lite platser. de som kom var ruskigt kvicka och det fanns inga möjligheter att haka på. Men just innan den långa grusvägspartiet kom en snabb och stark finne som jag bestämde mig för att försöka följa. Ett bra beslut! Jag orkade med nöd och näppe följa hela vägen fram till skogen. Där släppte jag igen, men det gjorde säkerligen 10 km/h i snittfart under grusvägspartiet att jag hade hans rygg! Tragglade mig vidare in mot varvningen och kroppen kändes lite bättre igen. Ingen super-känsla, men lite bättre. Krigade på och mot slutet, på de tekniska stigarna började jag plocka lite placeringar igen! En positiv känsla!

Växling 2 gick även den ok. En kille jag cyklat ikapp drog iofs ifrån mig med säkert 45 sekunder… Måste sätta i gummiband i skorna, knyta är för segt! Iväg på löpningen och det kändes ärligt talat sådär. Svårt att få någon vettig fart ens på de lätta partierna. Sen när det blev tufft gick det trögt. Ändå kom jag ikapp folk. Mycket få sprang om mig. Mycket konstigt. Slet på och vid varvningen kände jag mig starkare igen! Tryckte på lite mer och plockade några placeringar till! Visade sig vara en viktig placering! Tog mig upp från 4:e till 3:e i min åldersklass vilket sen skulle ge en plats till Maui!

Känslan när jag gick i mål var skum. Jag var nöjd med min insats för dagen. Kunde inte gjort så mycket mer. Men samtidigt var jag ruskigt besviken. Hade tänkt göra det så mycket bättre!

Samlade ihop mina saker, badade av mig, bytte om och funderade på att dra, men bestämde mig för att avvakta prisutdelningen och platsutdelningen i alla fall. Blev nästan chockad då mitt namn lästes upp i 30-34 klassen! Men glad!

As coolt!
Jag ska till VM! På Hawaii!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

One thought on “Hawaii klar!!

  1. Grattis till platsen! Roligt att följa alla dina strapatser.

    Posted by Marcus | 2014/07/14, 20:31

Kommentera

