//
you're reading...
Tävling, Träning

Tävlingskalender

Har varit riktigt stiltje på bloggen igen… Inte haft lust eller behov att skriva helt enkelt. Men nu har jag i alla fall lyckats komma igång på riktigt efter Stockholms maran. Träningen rullar på bra nu och volymen börjar bli den som den ska vara igen. Borde nog öka ytterligare lite, men det är svårt att få till det rent praktiskt bara… Ligger just nu i alla fall kring 8 timmars veckor. 10-12 vore optimalt just nu, men jag är ändå nöjd!

Cyklingen är igång lite mer på allvar nu. Fått en del hyfsat långa pass. 3-4 stycken över 8 mil i alla fall och en 100 km tur i alla fall. Känns ok, även om trycket inte riktigt är som jag önskar.

Simningen har inte riktigt klickat i utomhus som jag vill. Känner mig som förra året och det är inte som jag önskar. Har ju lagt en hel del tid på det inomhus under året och i bassäng har jag ju gått fram rätt mycket så det borde ju ge genomslag även utomhus tycker jag… Men jag hoppas att det kommer! Är ju på Gräsö nu så jag ska försöka få till lite sim i Östersjön. Bra att träna på att hantera kylan… Kallt lär det vara! Lufttempen just nu är 9 grader…

Så var det det där med tävlingskalendern…
Den är rätt spikad nu för resten av säsongen, finns några små öppningar och frågetecken kvar mot slutet, men det mesta är klart.
Närmast, och det är väldigt nära nu, är Vättern Triathlon i Motala. 7 dagar kvar till jag ska vara med i långdistans SM i triathlon alltså. Tillika VM-kval till nästa års VM som går på samma banor. Sverige har rätt många platser som arrangörsland så det är inte totalt uteslutet att jag skulle kunna ta en plats, vilket naturligtvis vore lite kul! Dock ska man till att börja med överleva 4 km simning i kallt vatten, 12 mil cykel på blåsiga slätter och sen 30 km löpning. Har inte lagt något direkt fokus på denna tävling utan kör den mest som träning. Kommer inte toppa formen alls utan bara träna på. Sen får det gå som det går!

Två veckor efter det är det dags för Xterra! Det ska bli sanslöst roligt! Typ samma organisation som Ironman-cirkusen, men med teräng-triathlon! 1500 meter sim, 30 km mtb och 10 km trail! Kvaltävling till VM på Maui, Hawaii. Just nu 10 anmälda deltagare i min åldersgrupp och minst 3 platser att tävla om… Blir antagligen omöjligt att ta en sådan, men det vore sjukt mäktigt! =) Oavsett ska det bli så kul så jag bara längtar till start!

Sen blir det en start i Gôrslitet! I2:s egen tävling som återuppstår! Går veckan innan Kalmar och då passar det perfekt med en sprint för att få fart på benen och träna på växlingar och kolla utrustningen i skarpt läge!

Sen smäller det! Säsongens stora mål! Kalmar Ironman för 4:e gången. Då ska jag vara i topp-slag! Perset ska mosas! Defenitivt ska de 3860 meters simmandet, 18 mils cyklandet och de 42 km löpandet avklaras på mindre än 11 timmar! Drömmer fortfarande om att närma mig den magiska 10 timmars gränsen, men det är troligen inte görbart i år.

Sen är året klart. Kan bli KM i 5 km terränglöpning i Mölnbacka också. Och kanske Karlstad XC i mtb framåt höstkanten. Och ev Stockholm halvmarathon för att få ett pers på den distansen. Får se vad motivationen räcker till där på slutet… Och så beror det förståss på om jag ska till Maui i oktober… =)

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

