//
you're reading...
Träning

Stiltje..?

Tiden går fort nu…
Maran är (alltför?)nära…

Har spenderat en vecka till fjälls hos mor och far. Fantastiskt härligt med vår-vinter där uppe i Tärna-fjällen! Mycket skoteråkning, solande i snödrivor, ätande av nygrillade hamburgare osv blev det…

Lite träning hann jag trots allt med också, även om det blev något mindre än de senaste veckorna. Men det sägs ju att man behöver lugna veckor ibland också! 😉

Ett simpass, väldigt kort, med fokus på teknik-tips till lillasyster.
Två löppass, 10+20 km. Det första med lillasyster i behagligt lunk-tempo. Det andra med sällskap av en draghund. Dock en hemkär sådan som trodde jag kidnappat henne från de där hemma. Så på bortvägen drog hon åt fel håll… Inte hårt, men lite, för att liksom markera. När jag sedan sa de magiska orden, ”Ska vi gå hem nu?”, studsade hon till och drog utav rackarn den första kilometern! 😉 Sen lunkade hon i alla fall bredvid mig… Maghaveri efter 14 km, de sista 6 var mest en kamp mot ändtarmsöppningen… Jag vann, men med knapp marginal!
Sjukt tung-löpt var det i alla fall! Mjuka, leriga grusvägar och alldeles för mycket kupering! Innbillar mig att höjden (550 möh) påverkar mig, även om det inte borde det. Det känns i alla fall så! Fick även ont i höften igen under långpasset… 😦

Två längdpass blev det också. Säsongens tveklöst sista!
Två pass av sjukligt olika karraktär!18 respektive 15 km. Det första hem från en skotertur upp till Vatjosjön. Hade hunden med mig… Första 3 km ville hon tillbaks till skoteråkarna som satt kvar i drivan… Dessutom KRAFTIG motvind… Efter 3 km fick jag ett litet stopp. Då passade Walli (hunden) på att stoppa tassarna så djup ned i snön hon kunde, med nosen riktad bakåt. Fick nästan lyfta henne för att komma vidare… Motvilligt sprang hon efter mig… Sen var det dags att korsa ”Ballern” (Biellojaure). Nästan 10 km lång raksträcka med ihärdig motvind och lösa, moddiga skoterspår. Och en motsträvig draghund… Jag blev trött! Jätte-trött. Sista km genom skogen gick inte fort!
Det andra passet, sista dagen till fjälls, drog jag från huset, ner på Oltokssjön och vidare ut över myrarna bort mot Jokksbäcken. Strålande sol, stenhårda skoterspår, en något mer samarbetsvillig hund (hon droh inget, men sprang i alla fall bredvid mig). Så underbart härligt! Över sjön på vägen hem, dessutom medvind! Kännde mig snabb som Johan Olsson där jag blåste fram! (Det var jag givetvis inte, men jag hade i alla fall inte kunnat springa ifrån mig själv…).

Nu är det dock 100% fokus på maran som gäller! Visst, lite sim och cykel och kanske lite bollekar slinker med, men fokuset är på maran! Inga fusk påm långpassen! Alla ska genomföras! Lite fart måste komma med också, även om det gör ont! Och så ska styrkepassen börja genomföras igen! Nu kör vi!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

