//
you're reading...
Uncategorized

Längtar ut…

Längtar efter att få simma ute,i våtdräkt, i öppet vatten! Längtar efter att få tugga asfaltsmil på cykeln och känna fartvinden! Längtar efter att få cykla mtb på trånga tekniska, men snabba stigar och känna hur skogens kvistar piskar utmed armarna!

Löpningen kör jag ju ute, men det är inte riktigt samma sak. Det gör jag ju hela tiden, eller, i alla fall då jag inte är skadad…

Förra veckan var en helt ok träningsvecka igen. Hann med drygt 8 timmar. I går avslutade jag veckan med ett sim-test och årets första långpass  i löpning.

Har dessutom fått två nya leksaker i veckan! Eller kanske snarare köpt, men prisen på dem var så bra att det nästan kan betraktas som jag fått dem! =) Dels en sim-klocka. En Poolmat från Swimovate. Köptes av klubbkompis Peter för det fabulösa priset 100 kronor! Den räknar framförallt längderna åt mig i bassängen! Sen bidrar den med lite andra detaljer som säkert kan komma till användning såsmåningom, men just räkningen är helt underbar att slippa! Det tar annars så mycket fokus från simmningen att hålla ordning på längd 178 eller 180… Nu kan man fokusera i lugn och ro på tekniken!

Sen har jag också hittat en foot-pod till min Garmin klocka. 200 pix begagnad, men istortsett oanvänd! Nypris är 600… Den räknar stek och dessutom bidrar den med en möjlighet att mäta distans inomhus, på löpband eller i gympasalar… Sen är det ju kul med en ny statistik-kurva i träningsdagboken…   ,-)

I lördags var det premiär för podden! På innebandyn. Vi spelade i 1:20 och jag hann samla ihop 8 km! Klart mer än jag trodde! Blir kul att följa den utvecklingen och se om man jobbat bra eller dåligt!  =)

Sen i söndags körde jag ett 400 meterstest igen. För att se hur utvecklingen gått. Gjorde ett sådant 25/2 och då simmade jag på 7:20 min. Nu värmde jag upp med ett antal lösa lugna 100-ingart och sedan maxade jag iväg. Känndes som jag gick lite för hårt i början då syran började sammlas fort. Men orkade ändå hålla trycket och tekniken hyfsat tycker jag! Väl i mål var det tur jag hade klockan som räknade åt mig! Annars hade jag blivit väldigt besviken! 7:37 var nämligen tiden, men då hade jag missat och simmat 450 meter istället!  =) När jag senare under passet körde 100-ingar i hyfsat hård fart gick de på 1:43, så rimmigt känns det som att den sista 50:an i alla fall bör ha tagit 50 sekunder… Det betyder att min nya 400-tid är 6:47! Klar förbättring! Kul att slitet ger resultat! Ska bli spännande och se vad det ger för tider i Kroppkärrssjön till sommarn!

Långpasset på kvällen sen trodde jag skulle bli riktig katastrof! Var så trött och tom på energi hela dagen och kvällen. Laddat med plättar till lunch och pizza till middag och det känndes inte heller som den optimala kosten… Men ut vid 19:30-tiden i milt duggregn i alla fall! Fot-podden satt nu på Hooka-skorna och matade klockan med stegfrekvens. Alltid något… Men kände mig ganska snart rätt stark. Flöt fram i stadig 5 min takt. Lite ont kom smygande redan efter 3-4 km, men det blev inte värre än att det bara gjorde ont, det störde aldrig nämnvärt. Framt ill 15 km var jag svin-stark! Lekte med tanken att köra 25 istället för de planerade 21 km… Drog på någon km och kännde på 4:45-fart och det var problemfritt (gjorde lika ont som innan dock, men inte värre). Men så kom 15 km passeringen. Nästan exakt då tog min energi slut. Helt. Det var en kamp om varje steg. Men jag gjorde mina 21 km och årets första halvmara är genomförd! 5-tempo exakt borgar ändå för att om status bara kan hålla sig som nu och att smärtorna inte blir värre, så kan Stockholmsutflyckten bli helt ok! Analysen efter passet ger också info om att jag har ett optimalt löpsteg!  =)  180 steg/min pratas det om som ett heligt tal i många löparkretsar… Mitt snitt på de 21 km var…180!   😉   Pendlade mellan 174 och 190. Egentligen helt ovessäntligt, men lite kul!   =)

Nu gäller det att bara fortsätt mala!

Och snart ska jag både simma och cykla utomhus…!   =)

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

