//
you're reading...
Uncategorized

Bra träning!

Träningen har fungerat bra ett tag nu! Känns riktigt bra! Har inte bloggat på länge så därför finns det en hel del att skriva om…

Börjar med det positiva!  =)

Träningsmängden har verkligen kommit upp sig efter den usla månad som februari var. Räknat från då jag var fullt frisk igen (sista veckan i feb) så har träningsdosen legat på 10 timmar plusminus 1 i veckan. Det är riktigt bra för att vara mig! 4 raka 10 h veckor tror jag aldrig min kropp upplevt tidigare! Och dessutom finns det mycket goda förutsättningar att den 5:e kommer bli än bättre! Den avslutas ju nämligen med en helgs simläger i Älvdalen! Där står 4 st 2 timmars simpass på agendan! Därtill möjlighet till 2 st löppass om orken finns!

Volymmässigt ser det alltså riktigt bra ut för tillfället!

Däremot är det fortfarande allt för lågt volym på löpningen. Maran kommer allt närmare. Visserligen går det åt rätt håll, för första gången på 2 år,  men inte tillräckligt fort. Kan springa nu, så länge jag inte tar i. Uppför kommer smärtorna i höften direkt! Lika så om jag försöker höja farten. Kring 5 min tempo fungerar, så strategin just nu är att försöka samla 15 km pass uppblandat med riktiga långpass framöver. De ack så viktiga intervallerna få vänta (och i viss mån utföras på cykeltrainern). Försökte få till ett långpass i söndags och det gick bra, förutom den klassiska magen. Benen och orken fungerade bra. Det hade lätt gått att fullfölja den planerade halvmaran. Men så var det den där magen. Efter 7 km började det ”trycka på”. Sen blev det bara värre och värre. Efter 16 km var jag mitt i stan och paniken växte för jag insåg att detta inte skulle gå så värst länge till! Tog närmsta vägen hem i lagom knip-tempo och hann hem i tid! Fick ihop 18,5 km i alla fall… Är väl ett ok första långpass ändå, men det måste bli bättre framöver!

Sen kommer det mindre bra….

Förra tisdagen körde jag ett simpass med I2. Ett ruskigt bra och tufft pass. Samlade på mig 4500 fräscha tuffa metrar i poolen! Så långt allt gott, men… Onsdagen började axlarna stelna till. På torsdag och fredag klarade jag knappt av att jobba. Fick men nöd och näppe pp armarna på skrivbordet. Varje rörelse skar i hela mig. Fick tag på en akuttid hos Sejja på Muskelknuten/Reform på fredagseftermiddag. 1 timma ren plåga och smärtträning senare var jag visserligen kraftigt öm i axel/nackpartiet, men rörlighet var klart bättre! Fick med mig, förutom rejäla utskällningar om min dumhet, ett par märkliga töjövningar. Ligger tydligen vääääldigt nära en inflammation i en muskel som passerar under benplattan på axeln och ut på armen. Och det vill man inte ha, då det är väldigt svårt att bli av med! Simmade lugnt i söndags och så gick jag även iväg igår, på träningstiden. Då blev det inte lugnt… 4250 meter med fart-fokus. Kul och jobbigt. Kanske inte det bästa för axeln… Vet inte om jag vågar berätta om det för Sejja då jag ska på återbesök idag…. Känns lite stelare igen idag, men inte riktigt som förra veckan i alla fall…

Lite dålig tajming med axelproblemen nu inför mitt livs första träningsläger. Speciellt då lägret är inriktat på sim…

 

Men totalt sett är det rätt positivt just nu! Hoppas det fortsätter så!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

