//
you're reading...
Uncategorized

Ortoped, löpning(?) och sim

I går var jag till ortopeden på sjukhuset. Träffade Magnus Forssberg, som verkade vettig. Dock hade han inga klara teser om vad som var problemet. Står nu uppsatt på vänte lista för MR. Ingen vårdgaranti gäller då det inte är en behandling utan endast en undersäkning, vilket innebär att väntan kan bli lång. Han vill inte säga något, men tidigare har det handlat om ca 2-4 månaders väntan. Det enda han kunde säga var att det fanns en tendens till FAI eller CAM, men inte i den grad som borde ge mig de problem jag har. Hittar man inget fel så är sista utvägen att gå in på vinst och förlust och se hur det ser ut ”live”. Det vill man dock gärna undvika… Possitivt var att han i alla fall gav mig klartecken att provocera så mycket jag ville(orkade. Inget kommer gå mer sönder för det. Möjligen kan musklerna gå av, om de blir för stela och stumma i protest, men det känner jag förhoppningsvis innan.

Har jobbat vidare på egen hand med att hitta något sätt att kunna springa. Med Hokas på fötterna och ett lugnt och långsamt tempo så har jag klarat av 2 stycken 8 km-pass utan att få amputationstankar. Det är väl possitivt, antar jag! Det har absolut inte varit skönt och behagligt, men inte heller super plågsamt. Ska fortsätt försöka med långsamma pass ett tag får vi seom det blir värre och värre, eller om det blir en hanterbar situation. Stockholms-maran kommer liksom närmare och närmare…

I morse var jag iväg och simmade. Tänkte köra ett 400 meters test för att ha som utgångspunkt och rellatera eventuella förbättringar mot. Började med 2*200m insim och sen laddade jag på så hårt jag orkade i 400 meter. Kändes som jag hade hyfsat tryck hela vägen. Kollade klockan efter 200 meter och då hade jag simmat i 3:35. Det i sig är nog ett ”pers” på 200! Jobbade på och så plötsligt var jag osäker på hur många längder jag simmat… Inte bra. Kollade tiden då jag trodde att jag borde varit klar, men simmade vidare en 50:a till för säkerhetsskull. 7:20 eller 8:19. Efter att ha resonerat en stund med mig själv kom jag fram till att 7:20 måste vara det rätta. 3:35 halvvägs och känslan var att jag inte tappade sååå mycket. Dessutom kändes det som att den sista 50:an tog klart längst tid och den gick på 59 sekunder vilket borde innebära att över 8 inte kan ha varit rätt. Sätter dags-formen till 7:20 på 400meter! Sub 7 borde vara inom räckholm relativt snart!   =)

Avslutade med 150 meter avbad, mest för att i alla fall komma upp i 1 km…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

