//
you're reading...
Träning

Effektivitet!

Slog nog effektivitetsrekord idag! Vad det gäller träning och familjeliv i alla fall! =)
Men först gårdagens pass!

Körde ett trainerroad pass igen. Släpade in grejerna och ställde upp i vardagsrummet, eftersom hustrun jobbar kväll under veckan och jag därmed är själv hemma med barnen. Tänkte att det var lika bra att satsa rejält och se vad man kan stå ut med när man får lite siffror att kolla på… Valde passet Juneau. 2h15 min, fokus på passet låg på 4*20 minuter med 10 minuter lugn cykling emellan. Hade på TV:n i bakgrunden också. Körde igång och kände en enorm skillnad i flytet mot vid mitt första pass! Watt-värdena blev klart högre med en stor lätthet! Hade inga problem att passera mit FTP-värde under uppvärmningen… Försökte därför anpassa så jag låg ca 50 watt över kurvan hela vägen. Gick bra till sista 20 minutaren, då orkade jag inte riktigt. Men det är nog rätt vettigt, det ska inte gå för lätt! Var också premiär för mina nya pedaler och skor! Look Keo Blade 2 med gula och vackra Mavic Tri Helium! Skorna kändes ruskigt sköna på foten direkt jag satte på dem! Dock ovant att knappt kunna gå alls med de stora otympliga lvg klossarna under foten. Klickade i pedalerna och det funkade bara fint! Konstaterad hastigt att antingen har mina ben krympt eller så gör sko/pedal kombination att jag behöver sänka sadeln. Orkade inte avbryta för att göra det. Lite dumnt. Kände av knäna under och efter passet, så klart! Lite ont på utsida fötterna även av dessa skor. Liksom lite tryck-skade känsla, på något vis. Trodde det skulle försvinna med nya dojor, men det kanske hänger ihop med min inklinations vinkel…? Jag trycker mer med utsida fot för att avlasta höften lite… En tanke i alla fall… Skor och pedaler verkar lovande i alla fall!
Juneau finns här, med kurvor och hela baletten! JUNEAU
Så var det detta med effektiviteten.
Hustrun jobbar som sagt kväll och med det föjer att det är extra svårt att hitta tid för träning. De där 2h15m jag körde igår resulterade i att jag var i säng kl 01:15, vilket inte är hållbart i längden… Så idag körde jag Steele. 30 minuter med högeffekts träning. Fokus 3*3minuter. Och jag gjorde det medan jag kollade på bollibompa med barnen! =) Fick höja ljudet på TV:n en del, men det funkade bra! Hade justerat min FTP efter gårdagens pass till 190 Watt. Det var nog onödigt högt för jag orkade inte alls med sista 3:an. Kan iofs också vara för att jag hade lite trötta ben sen gårdagen… STEELE

Trainerroad är dock helt klart värt pengarna! Hade aldrig klarat att köra så länge eller så hårt utan det!

Det gör ont i höft-området även efter cykling, men än så länge hanterbart.

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

