//
you're reading...
Uncategorized

Inklinationsvinkeln…

..är det som orsakar mina problem. I alla fall om jag ska liota på min sjukgymnast. Låter flashigt, men tyvärr finns det ingen åtgärd som hjälper. Eller, i teorin kan man såga av lårbenshalsen och låta brottet läka ihop i en annan vinkel…

Om jag har förstått det hela rätt så handlar det om själva vinkeln mellan höftkulan och lårbenet. Inte riktigt säker på om den är för liten eller för stor i mitt fall. Men den är i alla fall felaktig. Jag kan inte säja emot. Ett av de tydligaste tecknen är att man går utåt med fötterna (eller innåt om man har motsatt fel mot mig) och det gör jag och har alltid gjort. Det som då händer när jag löptränar är att jag medvetet och omedvetet försöker få ett ”rakare” steg för att få till ett bättre frånskjut. Då får jag konstiga vridningar och klämskador i höften, helt enkelt eftersom det inte går att vrida som jag vill.

Inger Karlsson (sjukgymnasten) som jag tyckt så bra om just för att hon inte mesar sg och tycker man ska sluta med aktiviteter utan lösa problemen istället, tycker att jag ska sluta med löpning. Och därmed också med triathlon. Känns mindre bra.

Spånade lite fritt om det inte skulle kunna funka att lära sig att springa med fötterna pekandes utåt istället. Kanske, men troligen får du andra belastningsskador i knän och fötter då, svarade Inger…

Men varför inte prova? Lika gärna som att ha ont i höften kan jag väl ha ont i knän? Så imorgon blir det lunch-löpning igen, med stor fotvinkel!  

 

Antingen är det Coxa Vara eller Coxa Valga jag har…. Efter massa egna google-sökningar _tror_ jag att det är Coxa vara som är mitt öde….

File:FemurAngles.jpg

Men jag vägrar ge upp! Jag tänker hitta en lösning på detta på något sätt! Springa ska jag fortsätta göra. Hur det ska gå till får vi se. Om det är en extrem ank-stil som ska till eller om jag måste hitte en doktor som sågar av mig benen och monterar dem rätt igen, det får vi se.

Mot fler maror och fler IM, (med eller utan smärta)!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

