//
you're reading...
Träning

TrainerRoad

Har skaffat mig ett abbonemang på http://www.trainerroad.com.
Det ihop med min kadens/hastighetsmätare som jag fick i födelsedagspresent gör att jag kan träna effektbaserat på min gamla slitna standard trainer! Coolt!

Igår var första testet.

Skulle köra ett 20 minuters testprogram för att bestämma min FTP, ”Functional Treshold Power”, typ. Alltså den effekt jag maximailt kan prestera under en timme (utan att dö). Utifrån den nivån sätts sedan alla pass som finns i pass-banken och man kan därmed förbättra sina svagheter och bli en bättre cyklist (och därmed en bättre triathlet).

Programmet var enkelt att använda. Riggade upp trainer plus dator i garaget. Det var kallt. Det som tog längst tid att få ordning på innan jag kunde starta var att synka kadensmätaren med Garminklockan. Sen körde jag igång test-passet. Trtodde det skulle vara 20 minuter med lite ”fri” uppvärmning före. det visade sig att det var en timme långt. Kanske gick jag in med en klen mental inställning tackvarae den insikten i det läget…

Nåväl, jag rullade igång. Fanns en tydlig kurva som det var tänkt att man skulle följa. Den var framtagen för ett FTP på 200 watt. Jag började, i min enfald, följa den. I övrigt såg man momentana värdet på puls, effekt och kadens (trampfrekvens). Det speciella är att programmet beräknar en effekt utifrån förinmatade kurvor. I detta fallet med min Tacx Cykleforce One så fanns den inte, men efter att ha mailat med trainerroad och Tacx så skakades kurvor fram och lades in i systemet! Grymmt bra jobbat av både Tacx och RTrainerroad, måste jag säga! Tyckte väldigt tidigt i uppvärmningen att detta kändes väldigt tungt… Mjölksyran byggdes upp i parti och minut! Lite sent insåg jag att jag nog inte kunde sikta på att följa 200 Watts FTP-kurvan utan att det snarare gällde att hitta en nivå klart lägre som känndes funktionell för mig. Några korta sprintar och sen ett 5 minutersblock med tänkt kadens och effekt passerade innan det egentliga testet startade med 20 minuter där det gällde att mata på så hårt det bara gick utan att stumna så man inte orkade följa hela vägen. Under hela passets gång fick man skriftliga instruktioner och glada tillrop på skärmen. Samtidigt målades kurvorna in i diagrammet allteftersom tiden passerade. Hela tiden fanns där klockor som räknade på totaltid samt räknade ned den pågående intervallen. Kanon bra!

Känndes dock riktigt surt att efter en timmes total plåga och total utpumpning hamna på ett FTP-värde på 129 watt! Känns som en skymf! Uatan att jag har en aning om vad som är bra eller dåligt egentligen, men eftersom 200 sattes som en utgångspunkt för en som inget visste så känns det som en basnivå man borde klara.

Upptäckte dock lite senare då jag pillade lite med programmet att jag missat en iställning. Hjulomkretsen. Jag körde med ”standard” inställningen, vilket motsvarar 26″ hjul men jag hade tveklöst 28″ hjul på cykeln. Hastighetsskillnaden borde bli ca 8% av det (om jag räknat rätt) men vad det blir i effekt har jag ingen aning om. Det innebär tveklöst att jag bör göra om testet i alla fall för att få fram rätt FTP-värde! Det får bli på torsdag tror jag.

Programmet verkar mycket lovande och det finns funktioner som jag inte testat alls än. Man kan få sina kurvor i miniformat i nedredelen av skärmen och samtidigt titta på film eller svt-play på skärmen för att få än mer underhållning, t.ex. Sen finns det färdiga träningsprogram att följa, sjukt många olika träningspass, cykelvideor man kan köpa till olika pass för en verklighetstrogen känsla, o.s.v. Men för mig, som lite av en siffer-nörd, räcker siffror, staplar och linjediagram rätt långt…! 😉

Hur det ser ut (tror jag) man kan se HÄR!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

