//
you're reading...
Träning

Spinning, korta intervaller

Körde ett ruggigt jobbigt spinnpass igår! Kom dit fruktansvärt trött och sliten klockan 20 för ett spinnpass med korta intervaller. Upplägget presenterades och det skulle se ut som följer:
Lång uppvärmning, typ 13 minuter, men lite hårdare än ”normal” uppvärmning de sista minutrarna. Sen ett block med 4 st 2 minutersintervaller med 1 minuts vila mellan. Tanken här var att man skulle ligga på 17 på ”Borg-skalan”, dvs motsvarande ”mycket ansträngande”. Sen ett block med 1 minutrare, 5 st och fortsatt 1 minuts paus. Nu lite högre belastning, typ 18 på Borg (Borg går till 20). Och sista blocket bestod av 6 st 30 sekundersintervaller med lika lång vila mellan intervallerna. Här var tanken 19-20, alltså så hårt det bara går!

Passet rullade igång i en halvfull sal. Uppvärmningen visade tydligt hur trött jag var, så jag insåg att det nog gällde att se till att bli riktigt varm om det skulle gå att genomföra på ett vettigt sätt under intervallerna. Tryckte på så att jag låg strax under mjölksyranivå för att få pulsen så långt som möjligt.

Första blocket med 2:or startade. Trodde mig ha hittat ”lagom” nivå. En snabb koll på pulsklockan sa dock något annat. Pulsen uppe på 178 slag, 96 % av max…! Och sen skulle man öka i två steg… Hmmm… Resterande 2:or blev likadana, vilket ju är bra i sig, även om de nog låg lite onödigt högt… Sen var det dags för 1 minutare! Mycket svårare att hinna få upp pulsen på så kort tid! Puls-mässigt låg jag inte högre, snarare lägre, än på 2:orna. Lyckades pressa upp mig mot 98% i någon av intervallerna, annars låg jag kring 96% av max. Utom i den 4:e som gick i så knasigt tempo att det inte gick att få till någon puls…
30 sekundrarna laddade jag på gärnet på! Lite för mycket kanske… Efter 3:e utvärderade jag vägen fram till papperskorgen och drog slutsatsen att det skulle ta för lång tid att komma av cykeln, kryssa mig mellan tre andra cyklar och ta mig de tre metrarna över golvet, om jag lät mig pressa mig tills jag kräktes. Slog därför av lite och ”vilade” under den 4:e. 5 och 6 körde jag på hyfsat hårt, men vågade inte riktigt maxa totalt.

Sen var jag trött. Trodde inte jag skulle ta mig från omklädningsrummet. Satt och stirrade i golvet en låååång stund. Väl hemma var det svårt att komma till ro och svova trots att jaag var tröttare än vad som går att med ord beskriva… Vaknade sen under natten med ömsom frossa och ömsom svettningar… Kanske inte bara var trötthet i kroppen igår…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

