//
you're reading...
prylar, Träning

Paris och nya prylar…

På tjänsteresa till Paris. Låter ju lyxigt, men det innebär ju tveklöst svårigheter med träningen. Särskilt då löpningen inte fungerar. Liksom lite svårt att packa ned cykel och trainer i resväskan och montera upp det ekipaget på hotellrummet. Klart det går, allt är möjligt, men inte så värst praktiskt. Därför slängde jag med löparskorna i väskan i alla fall den här gången. Även badbyxorna fick åka med, men det tycks vara svårt att hitta ett badhus med vettiga öppettider i den här staden…

Sprang en runda igår. Kändes oväntat bra ur ork och fart synpunkt. Rundade Stade de France, men lyckades inte ta mig in till löparbanorna där. Verkar vara sämre tillgänglighet här än hemma på Tingvalla… 😉 Sprang runt på gatorna, hittade något litet vattendrag med en trivsam strandpromenad som jag följde. Otroligt läskiga broar över dock! Höga och rejält kupade, började med betongtrappor som övergick till trätrappor och sen, på toppen, övergick till välvt trä-däck. Övergången på vägen ned igen mellan trädäck och trätrapp var inte lätt att registrera i skymningen. Ruskigt nära en rejäl vurpa där! Men det gick bra. Lyckade däremot gå om kull då jag snubblade på ett onödigt högt brunnslock. Klarade mig undan allvarliga blessyrer, dock såg några fransoser mig, vilket kändes mindre bra. Men mest dåligt känns det att det gör så förbaskat ont. Redan under löpningen gjorde det så pass ont att jag kände att jag sprang och ”släpade” vänsterbenet efter mig. Idag är det svårt att gå normalt. Mindre bra.

Passet

Sen har jag ju fyllt år också…
Fick lite nya prylar! =)
Av min fru och mina barn fick jag ett par Mavic Tri Helium!
Ett par ruskigt fina, gula och väl betygsatta cykelskor avsedda för, i första hand triathlon.
Bild och helhetsomdöme finns här: Slowtwitch
Har bara snabbt provat att ta på mig dem, men så långt känns de kanon! Riktigt styva, men ändå mjuka och bekväma! De innebär också en övergång från spd-pedaler (mtb-specifika) till någon form av landsvägspedal. Mest troligt kommer jag satsa på Look Keo Blade. Det påstås ju att den ökade kontaktytan och den ökade stabiliteten det medför ska kunna ge en något effektivare kraftöverföring. Det borde betyda att jag kommer bli snabbare på hojen nästa år! =)

Jag fick även av andra snälla människor en Garmin GSC-10 kadenssensor. Så nu ska jag optimera min trampfrekvens dessutom! Men ännu bättre så hoppas jag nu kunna koppla upp min trainer mot www.trainerroad.com. Det innebär att man kan köra färdiga träningspass mot datorn. Trainerroad har också skpat effektkurvor för ett stort antal trainers som finns ute på marknaden, vilket innebär att man utan att äga en sjukt dyr effekt-mätare kan träna med avseende på effekten! Coolt värre! =) Tror i alla fall att det blir aningen lättare att gå ut i garaget och sätta sig att trampa en timme eller två med en sådan statistik-morot. Dessutom kan man lägga kurvorna man ska följa i en smal remsa längst ned på skärmen medan man kollar på valfri film eller sport aktivitet på resten av skärmen! Ska bli kul att testa!

Men nu till AFNOR och standardiseringsarbete!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

