//
you're reading...
Träning

Simträning

Tyvärr var det sista passet för den här gången med I2 och coach Niklas Judell.
Men icke desto mindre har det varit sjukt roligt och nyttigt! 6 pass hann jag med. Helt fascinerande att simning kan vara så jobbigt! Och roligt! Det är som natt och dag mot att gå till badhuset på egen hand och bara nöta längder. När det finns ett upplägg, genomtänkta övningar, trevliga träningspolare, övningar man inte trodde fanns och som tränar allt möjligt och omöjligt.
Idag vet jag inte riktigt exakt vad det blev för totaldistans, men gissningsvis kring 3750 meter. Eftersom det var sista passet började vi med lite lek. Först 50 meters lagkapper. 5 lag med många deltagare, gissar på 8 i varje lag. Kul att testa en riktig pall-start! Sen lekte vi vidare med 100 meter medley. Mäktigt att prova fjäril! Sen är det bara att konstatera att bröst är jag fortfarande bättre på än fritt, all träning till trots… 😉
Sen körde vi igång!
Set 1 repeterades 3 gånger och bestod av:
4*75 ben, max i 25, löst i 25 och max i 25. Fattar inte att det kan vara så tungt med ben! Låren bränner redan efter 10 meter och jag orkar inte ens hela 25:an! Dessutom går det sakta.
Sen rullade vi på med 300m arm. Kändes inte alls bra i första. Kraftlös och nästan ont i armmusklerna. Blev något bättre på varv tre då jag hittade ett bättre ”drag”.
2*50 max, först 50 m frisim max sen 50m max bröst. Återigen var jag klart bättre på bröst!
2*75. Här skulle vi köra ”spegel” i bröst. Alltså jätte svårt! vänster arm och höger ben i bröstsimstag. Första gången bytte vi och körde varannan sida per tag, men det blev för svårt, så sen körde vi 25 m i taget per sida. Det gick bättre!

Set 2
Andning. 14 st 25:or, 2 med 6 andningar, 2 med 5, 4, 3, 2, 1, 0. På förhand lät det omöjligt att inte andas på en hel längd. Men det gick faktiskt riktigt lätt! Bara man inte stressade utan simmade lugnt!

Set 3 *2
2*100m (2 takt vänster, 2-takt höger, 3 takt, 5-takt) Gick bara fint!
2*50 4+streamline. Inga bekymmer alls!
2*25 max halva utan andning. Sista maxade vi hela längden utan andning!

Synd att det är slut, men hoppas på nya I2-tider med coach inom kort!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

2 thoughts on “Simträning

  1. Den där simträningen låter ju galen! Min går inte alls framåt, har lagt av, det blir ju inge bättre ju!!!!

    Posted by magdan | 2013/11/13, 16:46

Kommentera

