//
you're reading...
Träning

SimTRÄNING

Sjukt kul att träna simning på riktigt!
Igår var jag med I2 och körde i badhuset. Vi har fått lite ”prov-tider” där för att de ska testa ut lite grejer i den gamla (nyrenoverade) bassängen som inte är öppnad ännu. Av olika orsaker har jag inte kunnat vara med på de två tidigare tillfällena, men nu kom jag i alla fall dit!

Niklas Judell är med som tränare och lägger upp kanon bra pass! En och annan teknik korrigering gör han också, men det mesta sköts genom att passet bygger på teknikövningar som ”tvingar” en att göra rätt! Var riktigt trött efter avslutat pass igår! Hela kroppen kändes verkligen genomtränad! En skön känsla! Ruskigt stor skillnad mot att gå dit och plaska lite på egen hand… Kul att vi är så många också! I går gissar jag på att vi var drygt 20 pers, klar mindre än de tidigare två tillfällena, men ändå riktigt god uppslutning! Tur vi har hela poolen med alla 8 banor till förfogande!

Passet såg ut som följer:
300m insimning. Uppvärmning, kort och gott.

4*50m knytnäve sim, 1 finger, 2 fingrar och hela handen.
Poängen var att lära sig att använda hela underarmen för att ”greppa vattnet. Man kände sig dock ruskigt snabb då man fick använda hela handen igen… 😉 Sjukt att man faktiskt kände skillnad med ett finger! Första ”knytnävslängden” fick jag halva poolen i lungorna… Vattenläget blev aningen förändrat och min mun var tydligen inte helt ovanför vattenytan då jag drog in det jag trodde var luft…

4*100m 2-takt vänster, 2-takt höger, 3-takt, 5-takt.
Tja… 5-takt innebär lite panikartade känslor av kvävning, annars inga konstigheter. Poängen är att lära sig andas åt båda hållen och att nyttja allt syre för att bli effektivare i simningen.

4*100m två armtag per sida.
Här skulle man ha fokus på kroppsrotationen. Svårt i början, men det blev bättre!

4* 100m (25m ben på vänstersida, 25m ben på högersida, 25m bröst armar bröst med crawl spark, 25m bröst ben med crawl armar).
Ja, ben är ju inte mina favortiövningar direkt. Svårt som attan! Men gick bättre på sidan faktiskt. kom ju faktiskt fram hela längden utan fusk. Hade dock svårt med andningen. Koordinationsövningarna med crawl/bröstsim gick bra!

2*(2*25 ”Tarzan”, 2*50 ben, 2*100 arm)
”Tarzan” innebär korta, snabba armtag (5 st) med huvudet ovan vattenytan följt av 4 lugna armtag, Tränar att snabbt fåtill ”greppet” i vattnet. Var en rolig övning! Benen gick över förväntan! kom hela vägen utan att behöva fuska! Pulsen slog i taket och mjölksyran sprutade ur näsan på mig, men det gick i alla fall framåt! Rät märkligt att jag blivit bättre på det då jag inte tränat alls, men det är väl positivt! Hade ingen dolme, men jag använder ju inte mina ben normalt sett då jag simmar så det var inga bekymmer…

50m ryggsim som avbad.
Ryggsim är märkligt… 😉 Men tydligen bra för axlarna att avsluta med det.

Grymt härligt pass!

Tyvärr missar jag torsdagens pass (föräldramöte) och nästa veckas båda pass (bortrest). 😦 Surt, riktigt surt!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

