//
you're reading...
Övrigt

Drömmar och visioner…

Spekulerat och drömt lite kring tider…

Finns en del tider som trängs i mitt huvud och som vill ut. Jag vill, innan min kropp lägger ned idrottslig aktivitet, ha lyckats med att springa en mara på under 3 timmar och ha gjort en Ironman tävling på under 10 timmar. Hur svårt kan det vara egentligen?!

Jo, det kan vara sjukt svårt är väl dessvärre svaret…

Men om jag får vara skadefri och träna bra och dessutom klarar av att hålla en lägre vikt på min kropp så bör inget av det vara omöjligt! Alltså, visst, maran under 3 timmar kräver en snittfart på 4:16 min/km. Det är ungefär mitt pers på milen idag (eller snarare ifjol då jag var löptränad). Så det är ju inte direkt lätt… Men jag tror ändå att det finns någonstans djupt inom mig i kroppen…

Sen var det det där med IM sub 10… Om man spekulerar och drömmer en aning på framtiden och vad jag, med rätt dag, snällt väder och bra träning tror mig kunna åstadkomma… Tja.. Simningen har precis börjat lyfta lite så där bör det fortfarande gå att kapa en hel del relativt lätt. Säg att jag kan simma på 1:10 om ett par år då vattnet ligger spegelblankt. Växla kan jag göra något kvickare, om jag slipper köerna och lär mig att starta med skorna monterade på cykeln. Kanske ner på 3 min… Cykel är svårbedömt. I år hade jag ju lagt väldigt mycket fokus på den disciplinen så jag har nog inte supermycket att ta av. Men å andra sidan var det riktigt tuffa förhållanden i år. Jämför jag med en del andra så tycks man tappat ungefär 15 min på vädret i år mot i fjol. (Verkligen ungefärligt då jag saknar rätt mycket data för att utvärdera totalt… ;-)). Det innebär att 5 h inte ska vara totalt omöjligt att uppnå! Sen bör man kunna växla till löp på 2 min, med lite gummiband i skorna! Sen är det bara att räkna efter hur mycket tid som finns kvar till löpningen… =) 1:10+0:03+5:00+0:02=6:15. Alltså bör det springas på 3:44. Inte alls omöjligt faktiskt! Tror tom jag skulle kunna komma ned emot 3:30 en bra dag om jag var tränad även för löpningen! Det är långt kvar men det finns ändå inom räckhåll på något märkligt vis…

Sen skulle det vara fruktansvärt häftigt att någon gång kvala till IM-VM på Hawaii… För att lyckas med det finns det två vägar. Antingen håller jag på med sporten tills jag blir riktigt gammal (typ 70+) för då är konkurrensen inte så hård och det räcker oftast att man klarar maxtiden för att ha kvalat. En vanskelig väg då man inte vet hur kroppen utvecklas på äldre dar… Den andra vägen är att bli ruskigt snabb. I år krävdes i min åldersgrupp 9:23:58 för en säker plats.

Kvalet funkar som så att det finns ett antal platser som ska fördelas på en viss tävling. I Kalmar finns det 40 platser. Alla åldersgrupper som har startande har minst en plats för dam resp. herr. Resterande platser fördelas efter hur stora grupper det är. Det innebar i år att damsidan alltid hade en plats er åldersgrupp. Herrsidan hade 5 platser i min grupp (30-34) och i de över mig (35-39 resp40-44) var det 6 platser. Sen gäller det att de som kvalar är på plats och villiga att betala anmälningsavgiften direkt på plats, dagen efter racet, annars går erbjudandet vidare i listan, en sk ”roll-down”. Man kan ju också redan vara kvalad och anmäld till Hawaii från tidigare tävlingar, då rullas det vidare per automatik. Har försökt att forska lite kring hur det blev i min klass i Kalmar i år. Som det verkar så fick 8:e plats en plats. För det krävdes en tid på 9:28:28. Det är 17 minuter under den ”dröm-tid” jag skrapade ihop i 10-timmars resonemanget ovan… Kanske att det blir lättare när man blivit 35…?

För en 6:e plats där krävdes 9:32. Har ingen info om ”roll-downs” där, men det är hyfsat tajt i resultatlistan där under så det skiljer inte många minuter…

För att uppnå det ska jag alltså köra snabbare än (näst intill krossa) den tid t.ex. Magnus Bäckstedt gjorde i år. Han gick in på 9:49… 37 årig f.d. OS-cyklist, etappvinnare i Tor de France, Segrare i Paris-Roubaix osv… Känns rätt tufft! Nu är Herr Bäckstedt bara i uppstarten av sin satsning och det låter som han tänker gå på rätt mycket hårdare redan i IM-Wales om 3 veckor för att sedan ha som mål att köra som Pro och kvala till VM 2014, men ändå, han har rätt bra grundträningsnivå i kroppen… Hans cykling var rätt kvick redan i lördags… ;-p

Ja…

Så är det…

Kanske blir något av de tre högt flygande målen verklighet en dag, kanske blir alla tre verklighet, kanske inget av dem. Hur som ska jag försöka ha roligt och må bra av det jag gör på vägen dit (eller dit jag nu kan nå)!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

