//
you're reading...
Uncategorized

Racereport Karlstad triathlon

Så var det gjort!
Kändes helt ok, men inte mer…

Började helt ok med simmet. Lite för stressat och lite för mycket insats från start. Det gjorde att jag inte orkade hålla tre-takts-andningen hela vägen. Det i sin tur gjorde att tekniken fallerade en aning. Men kom upp helt ok ändå.

Växlingen gick (med mina mått mätt) mycket bra! Fick av mig våtdräkten riktigt lätt! Hade investerat i en burk vaselin på inrådan och det gjorde susen med lite klet runt fotlederna! Tappar säkert en hel del tid på de bästa fortfarande dock…

Ut på cyklingen kändes det bra. Riktigt våta asfaltsvägar borgade dock för halka. Strax före första rondellen efter ca 1 km så blev jag omkörd av klubbkompis Lars på nyköpt cykel. Hann inte släppa 12 m lucka in i rondellen utan låg med bara någon meter upp till honom. Tjof! Så låg han ned på asfalten just framför mig. Hann med nöd och näppe undvika att köra över honom. Han (och cykeln) klarade sig ok, med lite skrapmärken bara. Jag fortsatte i bra fart, men efter att ha bevittnat olyckan blev jag väldigt försiktig i alla kurvor som var tvärare än 75 grader… Ville verkligen inte skada mig eller cykeln så nära inpå Kalmar! Två vändpunkter, två rondellpassager och ytterligare två korsningar i vilka jag sänkte farten till nära noll, per varv! Kostade en hel del tid. Men jag är ändå nöjd med momentet. Växlade rätt högt upp i fältet. Gick kanske lite väl hårt, fick plötsligt (och rätt oväntat) munnen full i kräk strax innan växlingen…

Växlingen gick ok, men det blev påtagligt att det finns de som hanterar det momentet bättre än mig… Anders Jonsson kom in strax bakom mig till växlingen. Väl ute på löpningen var han nog 100 meter före mig när jag startade… Nåja. Får väl investera i gummibandssnören till skorna så småningom, så spar jag lite tid i alla fall! =)

Löpningen gick ok. Gjorde onte, men jag kunde springa på skapligt. Sen orkade inte kroppen med några super-tider, men helt ok ändå. Tappade ett gäng placeringar, men skitsamma. På slutet gjorde det ohyggligt ont, men ivrigt påhejjad av Anders Schnell att det kom spurt bakifrån så tryckte jag på en spurt själv också och slog därmed tidigare vurpade Lars Ekblom, som hävdar att det kostade honom frukosten…! 😉

Kul var det, men oron för löpmomentet i Kalmar växte. Orken är inte god. Smärtan kan bli enorm.

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

