//
you're reading...
Träning

Sim-genombrott..?!

Vissa träningspass är bara så härliga!
Hade ett sådant fantastiskt härligt simpass igår kväll!
Trött och sliten efter en lång dag med barnen, trappbygge och panelrivning så var jag tvekande att ge mig ut och träna då hustrun kom hem vin 19:30-tiden. Lyckades trots allt övertala mig att ge mig i väg till Braxen.

Det var en rätt vacker sommarkväll. Solen stod lågt och blänkte i ett nästan helt spegelblankt vatten. På med våtdräkten och hopp i! Simmade på, lugnt och metodiskt. Tre-takts-andningen fungerade oväntat bra, oväntat länge. Ingen direkt mjölksyra i triceps heller efter boj 2, som det brukar vara. Tog det ju rätt lugnt i och för sig så kanske var det därför… Nej! Varv 1 gick på under 7 minuter! Tror inte det hänt någonsin! Och dessutom var jag helt oberörd! Flytet fortsatte, varv efter varv! Tänkte ett tag att jag bara skulle köra 3-4 varv för att ta med mig den positiva känslan och inte klappa igenom, men det var hur lugnt som helst att köra 6 varv med bibehållen fart!
Varvtiderna blev: 7:00, 7:07, 7:02, 7:12, 7:10, 7:11 vilket ger ett snitt på 1:54 min/100 meter. Personligt rekord i Brax-sim så det sjunger om det! I fjol hade jag ett par pass där snittet hamnade på 2:00, men aldrig under. Tidigare i år har det legat uppemot 2:25… Med varvtider från 7:15 till förskräckliga avslutstider på 8:40….

Varför händer då detta nu…?
Egentligen ingen aning, men ett flertal teorier finns det. =)
Kanske för jag laddade med pizza och cola…? Nja… Det vill jag inte riktigt tro på… 😉 Kanske för att jag ägnat mig åt fysiskt arbete hela dagen och armarna var rejält uppvärmda? Tveksamt, borde snarare varit trötta och slitna muskler… Kanske är det rehab-träningen för axlarna som genererat mer kraft till vattenövningen? Det låter väl inte helt osannolikt kanske… Men det borde inte förändrats över en natt… Var ju skit kasst dagen innan… Då återstår bara teorin om att en polett trillat ned och någon teknisk detalj har börjat utföras mer rätt! Det vore ju ruskigt bra om det var så. Har ju ett gäng saker som jag läst om och tycker mig ha förstått hur de ska genomföras som jag jobbat på, men som inte gett ett skit hittills, men kanske, kanske är det nu lönen kommer!

Egentligen spelar det inte så stor roll, bara att hoppas att det verkligen är ett genombrott och känslan finns kvar där nästa gång det står plask på schemat!

Simpasset finns här.

Idag hann jag med 83 km morgoncykling också!
Startade kl 06 hemifrån och körde själv i ca 1 timme innan jag anslöt till 5 andra glada I2:are! Körde ut mot Hammarö och den beryktade ”Stjärnan”. Var många trevliga småvägar som avverkades! Kurvigt och backigt! Kul! Kjell från Norge är en riktigt stark cyklist att ligga bakom! Hej vad det gick bitvis! Dock fruktansvärt mycket lättare att hålla fina höga farter då man ligger bakom! Att ligga på 38-40 km/h var rent av lätt! Nästan så jag kände mig oberörd! Så är det inte när man ensam strävar efter banvallen på väg hem från Deje…. =)
Hur som helst, skönt med ett 3-timmarspass före frukost!

Även om jag var rätt avundsjuk på klubbkamraterna som skulle fortsätta med löpning direkt efter… Det går inte för min del, dessvärre… 😦

Passet

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

