//
you're reading...
Tävling, Träning

Solstaloppet XC

Drygt 60 km Mtb-tävling i I2-skogen…

Kul!

Riktigt kul!

Lyckades faktiskt med bedriften att ta det lugnt ut från start. Dessvärre insåg jag också problemet med det. Kö-bildning, stillastående och krypfart första 10-15 km… Lite trist, men kanske bra. Hade gott om krafter kvar på 2:a varvet i alla fall och det var ju lite kul att ständigt cykla om folk istället för att tappa placeringar som brukligt är för min del…

Loppet startade från Stora torget. Rätt underbart att kunna cykla hemifrån med tävlingsklar hoj 40 minuter innan start och ändå vara i mycket god tid till starten! ”Gentlemanna-seeding” gällde i tre fållor. Valde att ställa mig först i tredje fållan. Borde tagit mitten på 2:a åtminstone. Starten gick och vi följde master-cyklisten bort mot KMTI. Redan här insåg jag vilken kö jag skulle hamna i så jag försökte kryssa mig fram lite utan att störa för många. Gick sådär. När mastern släppte fältet in i skogen rullade det på rätt ok ändå, så jag trodde nog det skulle funka, men vid första stigen blev det tvärstopp. Hela kön stod still. Trots det så försöker ett stort antal köra om. Dessa blir sen arga för att de inte släpps in i spåret igen. Vilka puckon! Inte direkt så att någon stannade för att de var trötta efter 2 km… Kom bort till slalombacken tillslut i alla fall. Cyklade hela vägen upp, men inte fortare än att de som gick framför, bakom och bredvid mig kunde hålla jämna steg. Fanns som inget val… Men efter backen släppte det upp lite grann i alla fall. Försökte hålla mig lugn och inte gasa för mycket. Gick fint tills jag kom på en stig där huvudsträckningen korkade igen av att en kille la sig i ett lerhål. Försökte ta ett alternativt spår över en mosse, men då försvann plötsligt hela framhjulet och jag flög över styret. Landade med en kraftig vadkramp och benet djupt nere i mossen! Ganska intressant faktiskt. Kom inte därifrån. Stod som en staty. Cykeln stod kvar och balanserade bakom mig på framhjulet, jag nere i mossan med krampande vad. Visste inte vad jag skulle hitta på riktigt… Men till slut lyckades jag med händernas hjälp lyfta upp benet och kunde då få krampen att släppa. Tappade bort de ryggar jag följt under några km och resterande grusvägs-körning fram till varvningen blev helt solo. Lite trist. 2:a varvet tryckte jag på lite från start för att ta 75 meter på en liten klunga. Tänkte få lite draghjälp. Väl ikapp insåg jag att de var rätt mycket tröttare än mig. Körde förbi så fort tillfälle gavs. Lite så rullade hela varvet på. Kom ikapp folk, men kunde inte dra nytta av dem särskilt länge, då de helt enkelt höll för låg fart, både på grusvägen och i skogen.

Totalt sett gick 2:a varvet något snabbare än första. Snittade ca 21 km/h, vilket jag är rätt nöjd med. Hade kunnat gå mycket fortare om jag gått in för det på ett annat sätt. Men nu var det mest ett träningspass så det var rätt väg att gå. Även om jag inte kan låta bli att fundera på hur andra upplägg slutat… 😉

Kom hem och konstaterade att det gått ok, men att jag kände mig rätt fräsch i kroppen. Fick svaret att jag såg piggare ut nu än då jag åkte… =)

Drog en 7 milstur på landsvägen igår också. Riktigt bra tryck i benen. Känns rätt bra med cyklingen just nu. Gäller bara att få ordning på löpning och simning nu också… Bara en månad kvar att träna på nu… *gulp*

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

