//
you're reading...
Uncategorized

Mycket cykel…

…har det blivit ett tag nu. De två sista veckorna i juni bjöd på 19 + 24 mil cykling! Rätt rejäl dos för min del. Mycket kan förklaras med en dryg veckas semester och Gräsö-vistelse. Skönt att få lite mil i kroppen! Kan inte säga att det känns enormt bra med formen direkt, men cyklingen funkar i alla fall. Får lite oroväckande ont i ryggslutet dock, det känns inte så bra. Borde antagligen träna avsevärt mycket mer bålstyrka, men det är ju så tråkigt och svårt att hitta tid för. Körde dock lite styrketräning på Gräsö. Svågern som börjat gymma rätt seriöst övertalade mig att vara med på ett par hantel-pass. Vidrigt jobbigt! Kroppen var inte alls van med den typen av träning och träningsvärken blev där efter! Säkert nyttigt dock… Lokaliserade också mitt axelproblem. Nu vet jag exakt vad som gör ont och var smärtan sitter. Ska snacka med sjukgymnasten om det i eftermiddag. kanske går det att träna upp rätt ställen så smärtan ger med sig..? De övningar jag fått av Previas sjukgymnast hjälper med säkerhet inte mot de problem jag har…

Appropå sjukgymnast… Nu har jag inte sprungit ett enda pass på över en månad (om man räknar bort tävlingar, annars är det tre veckor ganska precis). Kört rehab styrka för baksida och rumpa. Kanske känns en förbättring. Svårt att säga. Helt säkert är att det fortfarande inte går att springa rätt. Bara några få löpsteg med barnen ger tydliga signaler om att flexibiliteten i foten är katastrofalt usel. Det ger i sin tur en märklig löpteknik som sen orsakar alla muskelbekymmer jag dragits med sen i februari nu…

Men förhoppningsvis löser det  sig idag! Om allt går enligt planen ska jag få en kortisonspruta i foten idag under mitt besök hos sjukgymnasten! Jag hoppas av hela mitt hjärta att det löser alla mina problem som med en magisk trollformel! Om det inte gör det så vet jag verkligen inte vad jag ska tro om Kalmar…

Det vet jag iofs inte ändå…

Simmningen har jag som inte kommit igång med, men innbillar mig ändå att jag ska kunna plaska runt banan på samma tid som tidigare år, dvs 1:31. Kanske är jag överoptimistisk här. Tidigare år har jag ju i alla fall försökt träna sim, men jag planerar ju att komma igång, snart…

Cyklingen borde inte oroa. Men samtidigt cyklade jag så sinnessjukt bra i fjol. Idag skulle jag inte klara av att hålla samma fart. Hoppas att det kommer mer form med mer träning, men en viss oro finns att det är den stabila löp-grunden jag hade med mig från våren i fjol som bar mig fram i cyklingen. Den grunden har jag inte med mig i år. Men det enda jag kan göra är ju att nöta på så mycket jag hinner. Mil efter mil. Problemet är att motivationen inte är på tiopp just nu för just mil-nötning. Igårkväll blev det bara knappa 4 mil i rätt svagt tempo. Visserligen blev starten så sen att det gick att skylla på klockan och sömnbehovet, men d3et är ändå för dåligt. Ska bryta av med lite mer Mtb framöver. Körde ett pass i lördags och det var riktigt kul! Höll på att kosta mig hela säsongen då ett överarmsbrott var hyfsta nära. Rammade en björk med högerarmen efter att ha fått ett rejält kasst på en blöt rot. Klarade mig med lite blåmärken och ett blodigt pekfinger dock! Insåg varför jag tränade mina underarmar så frekvent under min Mtb-karriär. Sjuukt trött i de musklerna efter bara en dryg timmes bökig stigcykling! Planerar för att vara med på Solstaloppet till helgen! Ska bli kul!

Löpningen i Kalmar blir intressant. Om problemen kan avta inbillar jag mig att det kan gå rätt bra trots allt. Om problemen fortskrider blir det en minst sagt oangenäm upplevelse. Målet jag har just nu är att bvara hel och då springa årets snabbaste mara i Kalmar. Borde vara möjligt om kroppen håller.

Samanfattningsvis har jag inte helt släppt SUB 11 tankarna. Även om jag ser en hel del orosmoln på vägen. Det första och största är huruvida krtiosonet i eftermiddag gör underverk eller ej…. 

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

