//
you're reading...
Skada/Rehab, Träning

Löpskolning

Efter gårdagens psykiska kolapps samlade jag mod och provade något nytt. Löpskolning. Kul grej, även om man kände sig aningen fånig i löpspåret med dessa mysko övningar. Skippade pulsklocka och annat för att enbart kunna fokusera på känslan.

Dessutom kom mina nya skor idag. det gjorde det lite lättare att samla mod för nya försök. Ett par DS Trainer 18. Precis. Samma sko som förra gången det vart nya skor. Men nu i rätt storlek! =) Kändes mycket bättre. Ett litet ovant tryck mot stortånageln, men det störde inte när jag väl sprang. Känslan från förra premiär-turen (som sen inte gett sig) om att skorna var för styva, fanns inte alls nu med kortare skor. Bra så långt.

Började passet med lätt uppjogg i 1,5 km. Fokuserade på att använda fotleden och lyckades rätt bra! Hälsenorna ömmade kraftigt, men musklerna i lår och rumpa hängde med som de skulle. Lite ont gör det i foten, när den används på riktigt, men det är fullt hanterbart! Dock krävs fullt fokus för att inte falla tillbaks till psykos-löpningen med stum vänstervrist.

Sen körde jag löpskolning. Konstig grej, men lite kul. 3*10 m i lätt motlut. Övningarna som genomfördes var: Tripping (low skip), hög skip (höga knälyft), månsteg, sprättsteg och hälkick.
För den riktigt nyfikna finns övningarna beskrivna av ett proffs här!
Övningarna tog mycket på fotleden och jag tror att min mentala blockering löstes upp något av känslan av det fungerade och att jag orkade hålla i foten utan problem.

Nedjogg i 1,5 km kändes ok, men totalfokus för att inte tappa rörligheten i foten krävdes.

Hoppfullt, känns det i alla fall.

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

