//
you're reading...
Skada/Rehab, Träning

Skade-teorier med psykolog-inslag

Just avslutat ett av de sämsta träningspassen någonsin.

Trodde det skulle kännas bra idag. Trodde att jag var en lösning på spåret. Trodde att eftersom cyklingen fungerade rätt bra i fredags att det var dags för löpningen att börja fungera.

Var dessutom klok. Skulle enbart ta det lugnt och ta en kort distans på 5-10 km. Det blev 3 km. 2 km långsam jogg och 1 km lufs. Sen gick jag hem igen.

Började med att jag kände mig allmänt tung och seg i benen. Inte så konstigt med tanke på cykel-chocken kanske. Men väldigt tidigt spreds sig känningarna i skinka och lår till mycket mer. det gjorde ont. Jag kände också att jag sprang konstigt. Kunde inte riktigt förstå vad jag gjorde, men vänsterstegen var inte lika högerstegen. Tillslut började jag se lite av vad jag gjorde i alla fall. Jag försöker, och tycker väl jag är på god väg mot det, att springa på framfoten och inte bromsa mig genom stegen med en tung hälisättning. Problemet är att jag just nu bromsar mig igenom hela steget med vänsterbenet. Sätter visserligen ned framfoten först, men jag håller emot med den. Svårt att förklara i text, men istället för att ”rulla över” och skjuta ifrån blir det bara som en isättning som behålls. Lika svårt som att förklara i text var det att faktiskt göra annorlunda. Försökte verkligen, men fattar inte vad jag gör med högerfoten som jag inte kan göra med vänstern. Känns helt sjukt, men ärligt talat, vet man hur man gör alla de där sakerna man bara gör? Hur gör man egentligen när man cyklar? Eller går? Jag inser just nu att jag inte vet, jag bara gör.

Den fortsatta analysen under kvällen är att jag är för stel och stum i den tidigare skadade vristen. Jag håller helt enkelt emot, för rörligheten är lika god som i den andra, men jag litar inte på foten. Det är med andra ord ett mentalt problem som ligger till grund för allt elände. En psykolog vore kanske något att satsa på…? Den tanken kom lite till mig redan i lördags förmiddag då Emanuel gjorde fotbollsdebut i Engelska ligan. En av hans dagiskompisar och numer lagkompisar i Liverpool, har brutit benet. Benet är läkt och bra till 100% enligt läkarexpertisen, men den stackars grabben går som om det fortfarande hängde i slamsor. Men han var med och spelade match ändå! Där säker läkarna att det är psykologiskt, så varför skulle det inte kunna vara det för mig?

Så helt enkelt ska jag bara lösa fråga hur man slutar lura sin egen hjärna så blir nog detta bra…

Kommer, vid sidan av den psykologiska krigföringen mot mig själv, fotsätta med min rehabstyrka. Excentriska tåhävningar, balansplatta/kudde, enbensböj samt stretch och töjning. Enbensböjen tror jag mycket på. Har inte kunnat köra dessa med vänsterbenet under en lång period då foten gjort för ont. Nu klarar jag det för fotens skull, men styrkan finns inte där. Tror inte jag har tappat så mycket muskelkraft, utan tror snarare att det är för att musklerna inte fungerar som de ska då de paketerat sig som hårda kulor/strängar. Men genom att genomföra dessa rörelser i viss mån avlastade, tror jag att jag ska kunna re-aktivera dem och få dem att inse att de ska fungera igen. Tycker mig ha sett framsteg bara på de 3-4 dagar jag kört dem. Nu kan jag nästan genomföra några utan avlastningen. Borde vara bra. Kan inte gärna vara dåligt i alla fall…

Men, men…
Psykologi är ju rätt intressant…
Har ju redan tidigare varit sugen på att läsa en universitetskurs i ämnet, så nu kanske det är läge att ta tag i det på allvar…?

Men nu ska jag nog sussa (först duscha dock).

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

