//
you're reading...
Träning

120 km

23:45 igår kväll bestämde jag mig för att haka på ett gäng från I2 på ett cykelpass. Den sk. Mårbacka-turen skulle avverkas. 12 mil cykling. Jag har hittills 4 mil i kroppen. Dessutom skulle starten gå 07:00. Smart…? Tveksamt kanske, men kändes som en bra idé just då! Så här efteråt ångrar jag mig inte heller. Blev en bra tur med bra cykling och trevligt sällskap!

Snacka om att det är behagligt att cykla i grupp! 10 st glada och morgonpigga cyklister rullade iväg från cykelaffären på Norrstrand. Ut över Färjestad, skåre, Kil, Östra ämtervik, Mårbacka, Olsäter, Deje, Öster Deje, Skived, Färjestad, Karlstad.

Kändes löjligt lätt i början! Att ligg i en klunga i 30 km/h är inte ett dugg jobbig då det är platt. Kändes mindre tungt än det gör att cykla till jobbet en vanlig morgon… När man var framme i täten tog det lite mer i benen, men inte särskilt farligt faktiskt. Efter ett tag, kanske 4 mil började vi komma in i mer kuperade miljöer. Genast blev det tyngre för benen! Men fortsatt en mycket bra känsla och jag kände mig stark! Det rullade på bra och nedförsbackarna var lika snabba som uppförsbackarna var tunga! Toppfart på 60 km/h noterades. Obehagligt fort när man har 23 mm bred kontaktyta med asfalten…

Efter 90 km var vi i Deje. Där var det kaffe-paus! Några kortare stopp för att samla ihop klungan hade det bjudits på tidigare också, men nu blev det ett rejält stopp. Stackars café-innehavaren i Deje blev lite milt chockad av att det dundrade in 10 icke-stammisar som ville ha kaffe, men han löste situationen tillslut… ,-)

Gamla 62 ner till bron sen över Ö-Deje mot Skived. Sen den gamla trygga(?) Skivedsleden in till stan. Kändes nästan lite nostalgiskt… Bra fart sista 15 km, men mina ben var fortfarande allerta och jag hade inga problem med farten upp över 35 km/h. Hakade tom på självaste cykelfantomen Ahl i en max-spurt sista 300 m. Då trodde jag iofs jag skulle explodera, men lite kul var det i alla fall! =)

Mycket nöjd med genomförandet idag! Att få ihop ett 12-milspass så här tidigt på säsongen är inte vanligt i min värld. Sen är väl snittet på 30 km/h inget att studsa sig lycklig över, dessutom med klungkörning, gör det näst intill svagt, men farten var inte det viktiga idag. Det var tiden och sträckan. Kroppen känns rätt ok nu efteråt också. Visst gör det ont och drar lite här och där, men inte så farligt!

PASSET

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

