//
you're reading...
Träning

Intervaller och långpass

Dagen har bjudit på ett impulsivt långpass! Bara en sån sak! =)

I går kördes ett intervallpass. 4*4 på Tingvalla IP. Inga kollegor ställde upp som harar så det blev i min ensamhet. Ett väder som såg härligt och inbjudande ut när man satt inne på kontoret. Väl ute på banan var det visserligen soligt, men ack så blåsigt! Och på något mystiskt vis tror jag minsann det var motvind på hela varvet runt! 😉 Ingen vidare fart i kroppen. Orkade helt enkelt inte i stormen. Känningar i vänsterskinka mest hela tiden, men inget riktigt allvarligt… Cyklade hem efter passet, eftersom det så lägligt bjöds på halvdag i går på jobbet, körde ett lätt styrkepass följt av stretch och kartongpackning.

Idag stod det badminton på schemat. ett lugnt dubbelpass, mest för den sociala biten. Tyvärr var det stängt i hallen så det ställdes in redan igår. Visste alltså att träningsplanen var i behov att ändras… Mot slutet av frukosten trillade det in ett sms som inbjöd till ett 20 km pass med start om ca en timme! Efter att ha fått ledigheten från hemmet beviljad var det bara att bege sig mot startpunkten! =) 20 km löpning istället för 1:30h badminton. Ett ok byte! Eller kanske dumt…?

Nåja… Iväg kom vi i alla fall. Fredrik, hans kompis och jag. Vädret var sagolikt underbart! Soligt och vårligt, lagom varmt och inte särdeles blåsigt! Efter 7 km kastade Fredrik in handduken p.g.a. smärtor i hälsenan. Min fot var vid det laget lite lagom svullen, men smärtan gick att hantera och höll sig i fotleden. Så jag hängde i och körde vidare. Från milpassagen började det dock göra ont uppåt höft och rumpa/baksida. Helt klart för att jag felbelastade från foten. Bet i och körde på ändå. Efter 18 tackade jag dock för mig och promenerade sista kilometerna hem. Det gjorde riktigt ont i foten. Hemma konstaterade jag också att jag dragit på mig en blodblåsa modell ”dubbel-femkrona” i hålfoten… Nya ilägg är redan beställde och de behövs!

Att jag har ont i löpningen är en sak. det kan jag på något sätt acceptera. Kroppen är gammal och utsliten helt enkelt… 😉 Men att jag var så trött och slut känns inte bra! För ärligt talat så var jag ruskigt sliten sista km som jag sprang! Det ska jag inte vara i detta läget av träningen inför maran! Inte slutkörd efter 15 km i dryga 5 min-temppo… Inte bra! Visst, smärtan tar lite kraft, de obefintliga förberedelserna gör det inte bättre och gårdagens intervaller spelar in. Men inte så mycket…
Finns bara två orsaker kvar att välja på.
Antingen är jag inte bättre tränad, eller så har jag någon skit i kroppen. Bara att hoppas på det sista. Annars blir maran jobbig om en månad. Saker som talar för att det är något som ligger och gror är den smärta jag haft sista dagarna i lederna. Den har stört nattsömnen. Det kan iofs också bidra till den svaga prestationen…

Nåja, kan inte göra mycket mer än att försöka följa träningsplanen och köra på! Släpper det så släpper det, annars är jag väl slut som idrottare helt enkelt..

Intervallerna
Långpasset

Just nu har jag överlägset mest ont i skinkan. Känns inte alls bra faktiskt.

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

