//
you're reading...
Skada/Rehab

Vila/Rehab

Har tagit ett rätt jobbigt beslut.

Ingen mer träning före jag vilat 1 vecka. Senaste passet var i lördags. Alltså ingen mer träning före lördag. Känns ruskigt jobbigt, men samtidigt känns det ”vuxet” på något sätt. Måste antagligen börja lyssna lite på de signaler som kroppen sänder. Sen gäller det att lyssna på rätt signaler, annars lär jag aldrig träna mer…  😉

Fokus blir på stretch, massage och lätt rehab-styrka. Sen kan ev ett rent styrkepass accepteras. Liksom det skulle kunna smyga sig in ett lugnt simpass om kalendern tillåter det. Simma är ändå skonsamt för kroppen och mina problem startar i höfthöjd, så överkroppen mår ju bra! Alltså en sk. ”lower-bodie injure” som det heter i slutspels och kvaltider inom hockeyn…

Det som fått mig till detta radikala beslut är två saker. Min stukade vänsterfot läkte fortare än väntat och jag var snabbt igång med träning. Kanske att det var för snabbt. I fredags började den göra rätt mycket ont. Under och efter lördagens långpass gjorde den riktigt ont. Efter svällde den upp igen. Känns som om den protesterar en aning…

Sen har jag under en rätt lång period haft problem med vänster skinka och baksida lår. Började med lite irritation vid sittbensknölen men ganska snart kände jag att det var mer inne i skinkan som det drog lite lätt. Det där har spridit sig ned i låret och nu på slutet även ned i vaden. Det har sakta dragit mer och mer i baksidan. I lördags gjorde det rent av ont under passet. Hade jag varit ensam hade jag troligen avbrutit passet.

Foten behöver alltså vila för att återhämta sig. Baksidan behöver nog lite vila och behandling för att det inte ska sluta med en rejäl bristning. Bara att bita i det sura äpplet alltså!

Kommande vecka kommer min nya skum-rulle (foam roller) vara min bästa vän tillsammans med stretchingen! Gillar det inte…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

