//
you're reading...
Övrigt, Skada/Rehab, Träning

Påsk-rapport

Mitt under husköpande och annat som pågår i livet rusar tiden iväg och nu är det snart bara två månader att spela på inför årets första stora mål, Stockholm Marathon. Är lite splittrad i min känsl för hur jag ligger till egentligen. Ena stunden känns det som jag ligger klart sämre till och att rekordtider är uteslutet, men sen kommer ett sånt där skönt pass då man känner att känslan är god och tempot ändå är hyfsat. Klart är att jag har mer känningar av skador i år än i fjol. Men samtidigt är det känningar som jag tror är under kontroll. Jag vet varför, jag vet hur jag kan hantera dem och de påverkar inte min träning. Sett till löpta mil ligger jag i stort sett jämnt med fjolåret. Vid mars utgång 2012 stod jag på 39,5 löpta mil, just nu ligger jag på 38 mil, men det är ju ett par dagar kvar…  😉

Fortfarande ligger jag 4 kg över tänkt vikt vid start. Där låg jag bättre till i fjol och behöver nog göra litet krafttag snart om det ska rätta till sig. Men först tar vi påsk och en ev uppgång…   =)

Tempomässigt pendlar jag mellan hopp och förtvivlan. Ena dagen känns 5 min/km tungt, jobbigt och svårt. Intervall-farten (4 min) ligger uppåt 4:10. Sen kommer de bra dagarna då jag känner mig stark ner mot 4:30 fart och kan pressa intervallerna strax under 4-fart. Hoppas på riktig vår snart så att lunchintervallerna med hare kommer igång på Tingvalla! Då tror jag tempot kommer! Och därmed den rätt känslan!

Dessutom har jag ett ess i rockärmen! Nya skor som ligger där hemma och blänker! Ska snart invigas! Ascics DS Trainer 18, närmare bestämt. Vad kan gå fel?!

Mest fokus ligger såklart på löpningen, men försöker traggla på med lite simning, även om det är svårt att hitta tider som funkar med hemma-schemat och badhusets öppettider. Känns som jag sakta kan skåda lite förbättringar där också. Inga underverk, men små steg mot lite mer fart.

Våren ligger lite i luften också. Många klubbkamrater har redan börjat lufta sina hojjar. Jag väntar lite till, men provmonterade nya Kina-hjulen igår och det såg riktigt bra och snabbt ut! Invigde sedan också min nya trainer på kvällen med 40 minuter svettande framför TV:n och hockeyn.

Resa och boende är nu fixat inför maran så nu gäller det bara att hitta formtoppen! Två månader är både lång och kort tid på samma gång. Men det borde väl gå att få ur 3:15 ur kroppen!?

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

