//
you're reading...
Tävling, Träning

1 månaden, första tävlingen, första långpasset…

Dåligt med aktivitet här på bloggen på sista tiden… Helt klart dags att få ned ett par rader om inledningen på tränings- och tävlingsåret 2013!

Frekvensen på träningen har varit oerhört god! Januari bjöd på 31 träningspass! 3 vilodagar, men det kompenserades med lika många dagar med dubbel-pass. Dock gick de flesta av passen väldigt tungt. Formen totalt under isen. Likaså var det ju tyvärr också med vikten. 2012:s avslutning med skadeeländet och allmän nedstämdhet fick till följd av alldeles för stort födointag i förhållande till energiförbrukningen… Vid årets start visade vågen på 88 kg…   😦

Men… Nu, en månad senare, med 31 träningspass, 15 löpta mil, lågenergetisk kosthållning har formen sakta förändrats. Både vad det gäller tränignsförmåga och vikt. Fortfarande långt kvar innan Mara-form och Mara-vikt, men en bra bit på väg i alla fall! -8 kg gör att jag nu ligger kring 80, 5 kvar alltså (minst).

Första tävlingen för året avverkades i lördags, igår alltså. Det var något helt nytt för min del! 800 m inomhus! Helt sinnesrubbad distans att springa… Kollegorna Fredrik och Åke ivrade upp mig att vara med på Götas resultattävling. Ångesten innan start var total! Hade verkligen ingen aning om hur jag skulle lägga upp ett sådant race… När startskottet äntligen small för mitt heat körde jag bara på. Första varvet gick på 40 blankt. 2:a varvet gick på 40 blankt. 3:e varvet gick på 40 blankt. 4:e varvet gick på 40 blankt!   =) Sjukt jämnt lopp för att vara en nybörjare måste jag säga! 2:40 (egentligen 2:39:någonting) är väl ingen tid man skryter om, men helt ok efter mina förutsättningar just nu…

Som kontrast mot 800-metersloppet igår drog jag iväg på det första riktiga långpasset får året nu i afton. Fick ihop till en halvmara tillslut på1:47. Ett bra pass faktiskt! Benen kändes pigga och hade mer att ge. som vanligt så var det magen som begränsade prestationen på långpasset. Efter 13 km började det och sen var det en plågsam balans av löpning och fokus på skinkknipning… Tråkigt att jag inte kan hitta en lösning på det bekymret…

Nåja, bara att bita ihop och träna vidare. Finns gott om tid innan allvaret börjar!

 

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

