//
you're reading...
Övrigt, Tävling, Träning

Årskrönika 2012

En något försenad årskrönika över mitt tränings- och tävlingsår kommer nu…!

2012.

Året började rätt uselt får man väl säga. Vägde in på 94,4 kg. Med min 173 cm gör det att mitt BMI hamnar på ofördelaktiga 31,5. Enligt den svenska läkarvetenskapen var jag att betrakta som medicinskt fet. Inte överviktig, utan FET! Mindre bra förutsättningar för att genomföra maror och Ironman-tävlingar på. Men nu var det ju också så att jag redan under hösten avlagt att löfte om att väga 75 kg eller mindre till Emanuels födelsedag, (4:e april). Det innebar plötsligt att det skulle kapas 20 kg på 3 månader. Stenhård diet, räknade varje kcal jag intog och ingen dag skulle tillåtas överstiga 1000 kcal. Detta kombinerat med mycket konditionsträning skulle leda mig till målet.

Det gjorde det också!

Därtill gjorde jag fantastiska framsteg som löpare. Jag utvecklades väldigt mycket mer än någonsin tidigare. Vikten var defenitivt en stor faktor, men även tekniken blev bättre och dessutom kvalitén på träningen! Körde mycket 4*4min i kräk-tempo. Dessutom var ”tillsammans-passen” med kollegorna ovärderliga!

Första riktiga tävlingen närmade sig. Stockholm Marathon. Året innan tog det mig 4h10m. Målet var officiellt sub 4. Trodde mig vara rätt säker på 3:45. Drömde om att med riktigt bra förutsättningar, rätt dag och en förskräcklig massa tur kunna jobba mig ned till 3:30. Det var svinkallt, regnigt och blåsigt. Tydligen perfekta förutsättningar!  =)  Allt gick som en dans! Kändes knappt jobbigt! Öste på i 4:30-fart första halvan av loppet utan bekymmer! Blev lite tyngre mot slutet, men aldrig bedrövligt tungt. Sprang i mål på 3:19:48 med världens löjligaste leende på läpparna! Men sen frös jag! Har aldrig skakat så mycket i hela mitt liv! Och väl på tåget var det tänkt att jag skulle njuta av segerns sötma, öl och ostkrokar, men jag satt mest på toa den resan…

Hade inte hunnit återhämta mig innan det var start på Karlstad stadslopp. Körde på så gott det gick, men vaderna protesterade mycket högljutt och de var totalt slut efter 2-3 km. Jobbade mig in på ett nytt pers, vilket iofs inte var så svårt, då det var mitt första officiella tävlingsresultat på 10 km distansen…   😉 42:32 blev tiden. Har heller aldrig gjort en snabbare mil under träning, så det var ett riktigt rekord också…

Sen var det mycket fokus på cyklingen inför Kalmar. Kändes riktigt bra. Uthålligheten fanns och farten trissades upp allt mer. Sprängde in en löpat tävling på 5 km terräng i Mölnbacka också. Det var Klubbmästerskap och jag vann!  =)

Började få bekymmer med ett löparknä. Smärtan var vidrig! Började på riktigt under ett planerat 17 km pass. Efter 5 km kände jag att jag hade lite ont. Efter 10 km kände jag att jag inte kunde bibehålla tekniken pga smärtan. Efter 15 km föll jag. Benet vägrade sätta ned foten och jag drasade ihop i en hög. Släpade mig hem och paniken växte. 1 månad till Kalmar, årets egentligen enda mål… Googlade efter hjälp i Karlstad och hamnade 2 dagar senare hos Ulf på Tingvalla naprapaterna. Tack gode gud för det! Stötvågsbehandling på muskeln i höften och manuell ”massage” av senan ned mot knät. Ville gråta, skrika och slå ner karln! Men bet ihop. Efter ytterligare en behandling, egen massage dagligen och ett besök och en massör funkade det bra igen!

Så var det dags för den stora utmaningen. Det jag tränat för hela året. Kalmar Ironman! Den första formella Ironman tävlingen på svensk mark. Och jag var där. Jag var laddad. Oroad över knäet, men laddad. Och som det gick! Året innan, då det var en annan bana och en tävling på Ironmandistans, plågade jag mig runt på ganska precis 14 timmar. Nu skulle det gå fortare! Hoppades kunna klara Sub 12. Simmningen gick ok. Axeln small till efter 3 km, men det funkade bra. Prickade nästan 2011 tiden, skillde mindre än 30 sekunder på simtiderna! Växlade lugnt och låmgsamt över till cyklingen. Sen körde jag på! Körde om allt och alla! Tog så mycket placeringar att jag nästan blev orolig. Men det gick så lätt! Tills magen protesterade. Katastrofen var nära. Mycket nära att göra det omöjliga, bryta! Hade trots allt 14 mil cykling och en mara kvar att göra så jag kände att det inte skulle vara möjligt med en havererad mage… Till slut, efter ett par mil i mes-tempo, hittade jag en bajjamajja att stanna på. Sen var livet ok igen! Kunde börja trycka på och köra fort igen! Inför växlingen hade jag lyckats hålla en snittfart på 34 km/h, trots mag-problemen! Växlade återigen lugnt och kontrollerat. Tappade en del tid, men ville inte stressa. Sen öppnade jag löpningen i ett hysteriskt högt tempo. Borde bromsat mig de första km, 4:20-fart är jag inte kapabel till på en sådan tävling, det vet jag… Hittade dock snart en vettigare rytm och det flöt fiiiint! Till 30 km passeringen. Visst jag var trött bitvis innan också, men där och då tog allt slut. Började gå. Stannade vid depån och tryckte i mig av allt som bjöds. Vågade mig på en gel tom, om jag liks skulle gå gjorde ju inte magbekymmer så mycket till eller från. Ett par km kämpande, sen kom energin ut i kroppen och jag kunde åter närma mig 6 minuterstempo! I alla fall jogg-fart! Sista km ”spurtade” jag fram! I mål på ofattbara 11:03:56!

Säsongen var nu egentligen över och fullbordad! Lite vila och god mat kunde man ju unna sig… Oj vad fort kurvan går uppåt med vikt och nedåt med form…! Lyckades i alla fall bromsa förfallet och bita ihop intill Lidingöloppet. Genomfördes behärskat på ett prydligt pers, 2:38. Då hade dessutom magen orsakat två stopp och bromsad löpning sista milen.

Tävlingsåret var därmed till ända.

Då började problemen ta fart på allvar.

Höften, som jag egentligen känt av sedan april, gjorde nu riktigt ont. Ordinerade mig vila och rehab för att stärka upp området. Gjorde mig enbart tyngre. Gick på behandlingar hoc kiropraktor med såväl justeringar som fruktansvärt plågsamma stötvågsbehandlingar. Det senare hjälpte väl något, men bra blev jag inte. Så fort jag försökte köra igång kom den djupa akuta kniven tillbaks. Fick känselbortfall i höger lår. Nu började jag bli orolig på allvar. Ringde doktorn som skickade mig på ryggröntgen för ev diskbrock och vidare till sjukgymnasten. Hon ville ha mig på en höftröntgen för att undersöka ”idrtottshöft” eller Cam impingment. Det skulle innebära operation och 6 månader innan jag var åter i träning. Allt var nattsvart och jag tränade ingenting. Så fick jag tips av en kollega som hade liknande höftproblem om att stretcha framsida lår också, lite djupare. Provad, och du vad jag var stel. Provade massera mig lite lätt och hittade en muskel som var som en enda stor och stenhård boll! Stretchade och masserade med min kavel dagligen och märkte en jättestor förbättring! Kunde börja träna och har nu varit på återbesök hos sjukgymnasten som kollat såväl rygg röntgen som höftröntgen och inget verkar särskilt konstigt. Ryggen lite sliten, men jag är ju också över 30 bast så inget konstigt med det!   =)

Sammanfattar man året så är det mitt överlägset bästa, både sett till träning och tävling!

 

Tråningsåret i siffror:

Träningspass: 257 st (mål 300) Skadan förstörde målet.

Träningstid: 258,5 h (mål 300) Skadan förstörde målet.

Löpt distans: 125mil

Cyklad distans: 145 mil

Simmad distans: 40 km

Löpningen är en helt ok dos. Cykla bör jag lite mer nästa år. Simma bör jag egentligen mycket mer nästa år.

 

Ser nu med tillförsikt fram emot detta årets träning och tävling. Kan jag bara få total ordning på ben/höft skadan och hålla mig skadefri i övrigt så ska vi nog krossa fler rekors, om än inte riktigt på samma sätt som under 2012.

Målen 2013:

300 pass, 300 h träning, 175 mil löpta, 200 mil cyklade, 75 km simmade.

Sub 10:30 i Kalmar, Sub 3:15 i Stockholm och nytt pers på 10 km.

 

Snart dags att träna!    =)

 

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

