//
you're reading...
Skada/Rehab

Höft-elände!

Hatar att vara skadebegränsad!

Höger höft gör mig galen! Smärtar mer eller mindre konstant och all form av vettigt idrottsligt utövande är uteslutet. Simma går om jag enbart kör arm och låter benen hänga löst i vattnet. I övrigt är det rehab-styrka hemma på golvet som gäller varannan kväll. Sjukt tråkigt!

Hur kunde det då bli så här? Tja… De kloka har varnat för överbelastningsskador och detta är väl egentligen som ett brev på posten… Det skulle komma, frågan var bara när. Borde självklart ha ägnat mer tid åt tråkig förebyggande styrketräning tidigare. Men det är just det! Det är så tråkigt! Egentligen har jag haft det här problemet sedan i maj… Började då ha ont i höften och gick akut till en sjukgymnast (två veckor innan maran). Fick en styrkeövning som skulle stärka stabiliteten runt höften. Körde på och med tejp-stöd gick ju maran som bekant fint! Sen las ju mer och mer fokus på cykling och simning och det flöt på rätt bra tills det där löpar-knät slog till med rätt lite tid till Kalmar… Fick behandling och övningar för det med och kunde hålla problemen under kontroll. Problemet var väl just det. Att det bara var under kontroll och inte löst. Tragglade mig fram på något vis till Lidingöloppet, men hade redan då betydande ont, men valde att inte lyssna. Sen har inget fungerat.

Sen Lidingöloppet har det gott nästan 4 veckor och jag har genomfört totalt 7 träningspass. Det är egentligen en veckas dos det… Inget av passen har fallit särskilt väl ut heller. Senast igår skulle jag försöka spela lite badminton-dubbel. Tänkte att det kunde vara ett bra test om rehaben gjort någon nytta. Sen visade det sig att det var mässa på badmintonbanorna och det blev istället squasch. INTE bra för höften! I natt har jag vaknat av att jag legat och gnällt i sömnen… Trots max-dos av naproxen i kroppen…

Fortsatt vila, rehab-styrka och stretch står på schemat… 😦

VÄRDELÖST!

Tur det är långt till 19/8… Dock var jag lite sugen på att testa ett 6-timmarslopp i februari. Inomhus, i wåxnäshallen. 200 meters varvbana. Snacka om mental träning! =) Men så länge jag inte kan träna kan jag inte heller anmäla mig.

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

