//
you're reading...
Träning

Mtb och distans

I lördags var jag ute på ett mtb-pass i skogen för första gången på 3 år…

Så sjukt kul och härligt det var! Minns nu lite varför jag började med mtb och långloppskörande en gång i forntiden! Nu kom jag iväg medans solen fortfrande lyste och värmde. Rullade runt planlöst i I”-skogen, blandade trixig stig med grusväg. Kände ganska snabbt att tekniken var…rostig! Kunde inte klara särskillt bökiga stigar utan att sätta ned foten här och där… Märkte också mycket fort att man blir oerhört trött av att härja i skogen! Andra saker som man tappat var helt tydligt våghalsigheten! Märkte i minsta nedförslöpa att jag tvekade! Litade varken på dykeln eller på mig själv och då går det ju inte! Irriterades lite över det faktumet, men kunde ändå inte riktigt släppa på. I början noterade jag också att jag instinktivt undvek vatten- och lerpölar… Det gick dock över mycket fort!  =) Tog mig bort mot slalombacken och besökte toppen. Pulsen blev hög i klättringen, men så länge jag höll mig på otekniska partier uppför kände jag ändå att kondisen är bättre nu än när jag höll på med mtb. Nedför gick det dock allt annat än acceptabelt fort. Feg-Johannes!

Tog ända tills en OK Tyr beklädd cyklist cyklade om mig innan jag på riktigt hittade känslan. Då slog någon slags tävlingsinstinkt till och jag tog rygg på killen. Detta gjorde att jag var tvungen att lita på cykeln igen! Att jag var tvungen att våga ”släppa på” i nedförspartierna! Sjukt vilken kick det ger! Så fruktansvärt härligt! fick till slut ihop 30 km.

Kom hem och konstaterade några saker:

– Sjukt kul med mtb!

-Sjukt jobbigt med mtb!

– Sjukt trött i överkroppen och underarmarna orkade knappt hålla i nyckeln!  =)

– Sjukt tråkigt att tvätta superlerig cykel… 😦

Kul med en lite comeback i alla fall! Kanske kanske står jag på startlinjen i CAR om två veckor! 60 km långlopp i Karlstad! Varför ska man missa det?

 

I söndags körde jag ett löppass. Distans var planen och det blev 20 km. Riktigt trött från start, både mentalt och kroppsligt. Baksidorna av låren försökte redan från första setgen tala om att jag faktiskt hade cyklat mtb igår och behövde vila. Ignorerade dem och körde vidare. Försökte hålla 4:45-tempo, men det var tugnt! Sprang längs älven bort mot Tyr och där körde jag några varv (3?) på 2,5 km spåret för att få lite backar i benen inför LL. Sen hem igen längs älven. Sista milen var hemsk! Så tunga trötta sega ben! Fick slita som ett djur för att inte gå över 6 min/km! Inte bra! Formen är miltals bort! Nu är det bara att komma igång med hård tränig igen!

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

