//
you're reading...
Övrigt, Tävling, Träning

Kalmar 2013…!

Är anmäld till nästa års Kalmar tur redan! =)

Verkar som det var tur att jag tog tag i det tidigt, för snart är det redan fulltecknat! Många tokar finns det!

En hel del tid har passerat nu sedan loppet i Kalmar… Mest vilat, även om jag kört något badmintonpass och en kortare och lättare löprunda. I kväll startade jag dock upp höstträningen på allvar inför Lidingöloppet som är nästa riktiga mål. Körde ett 4*4 intervallpass och kan väl snabbt konstatera att formen inte är på topp för tillfället… Kanske inte heller att förvänta sig, men alltid tråkigt då det går trögt… Får lite skylla på en lättare förkylning som inte vill släppa sitt grepp om min kropp…
Sen började jag tänka rätt mycket under kvällens träningspass… Fascinerande hur mycket man hinner med att tänka på 50 minuters löpning egentligen!  =)   Bland mycket annat funderade jag på nya målsättningar inför 2013. Svårt det blev efter ett sånt lyckat år ur prestationssynpunkt som detta. Stockholmsmaraton kapade jag ju 50 minuter på i år. Det är inte realistiskt att göra det igen direkt… Från 3:20 börjar det bli rätt tufft att ta tid, men samtidigt känns det löjligt med för mesiga mål… Kanske kan man sikta mot 3:15? Eller vågar man sikta mot sub 3 redan 2013…?!  Och Kalmar IM se då…? Där kapade jag (nästan) 3 timmar på mitt personliga rekord…! Att sikta mot sub 11 nästa år känns nästintill mjäkigt… Det är ju ”bara” 4 ynka minuter… Men samtidigt är 10h väääldigt snabbt… Men om jag lyckas klämma maran på 3h och sen IM på 10h så kanske det är läge att lägga av på topp sen…? Eller satsa mot nya ännu coolare mål?! Typ cykla PBP (Paris-Brest-Paris) eller något liknande… Race Across America verkar ju också coolt… Sen finns det ju en del riktigt sjuka löplopp också… Eller (kanske mer troligt att jag genomför någon gång) Norseman. En triathlon på samma distanser som i Kalmar men med aningen tuffare terräng… Man startar från en båt (färja) och simmar sen in i en fjord. Sen cyklar man över ett antal fjälltoppar (3?) och sen går mara-löpningen uppför ett fjäll. Där finns också två olika mål. Ett för de som kommer till en brytpunkt i tid, och ett annat för de långsammare. Det för de som kommer i tid ligger på toppen, det andra inte riktigt lika högt upp. Man får olika färg (vit eller svart) färg på ”finisher”-tröjan beroende på vilket mål man tagit sig till… Tyvärr är det bara 14 dagar mellan detta race och Kalmar vilket gör det riktigt tufft att hinna med båda samma år, men när jag gjort Kalmar under 10h kanske jag kan offra den tävlingen för denna utmaning…?   =)

Sen hann jag med att analysera mitt lopp i Kalmar en del också… Mycket handlade om hur man kunde ha sparat 4 minuter… 😉   Fanns ett par sätt… Saker jag ska ta med mig och fundera på tills nästa år

* Kliva upp (ännu) tidigare på morgonen. På så sätt kanske man ökar chansen att få ur systemet innan start och därmed undviker onödiga bajs-stopp. Där tappade jag betydligt mer än 4 minuter.

* Växlingarna kan gå snabbare. Tror fortfarande inte man ska stressa, men 12 minuter drygt är onödigt länge. Kanske 8 skulle vara en bättre total växlingstid…?   =)

* Svackor på löpningen ska undvikas. Kanske lättare sagt än gjort, men jag tror att om jag vågat ta en gel tidigare, kanske runt 25-27 km, så hade det kunnat gå att undvika den där riktigt djupa svackan och därmed kapat 4 minuter.

* Lära sig simma. 1h30m är riktigt dåligt i förhållande till resten. Borde verkligen träna det mer egentligen. Frågan är om jag kommer orka prioritera det…?

* Sen kan man alltid kort och gott springa och cykla snabbare helt enkelt!  =)

Nåja…

Nu ska jag fokusera på Lidingöloppet, en nog så tuff utmaning! Dessutom ska innebandy och badminton säsongen igång på allvar också! Måste också forska lite i hur man egentligen bör träna under vintersäsongen för att bli bra på alla dumheter man håller på med…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

