//
you're reading...
Träning

Åska, regn, hagel och knäsmärtor…

Körde ett duo-pass idag trots allt. Fixade barnvakt till småttingarna så jag kunde ge mig av under dagtid. Körde 4 mil banvall. Blåste sjukt mycket i början och himlen blev bara mörkare och mörkare. Försökte ta det riktigt lugnt i början för att inte provocera knät för mycket innan jag var ordentligt varm. Hade dock medvind så det flöt på i en rätt bra fart ändå. Knät kändes inte alls av. Så började det fullkommligt vräka ned vatten! Genomblöt på två sekunder… Hade väl ändå varit ok, men strax kompletterades åskan med rejäla hagelkorn! I lätt nedförsbacke låg jag i 38-39 km/h och piskades på bara armar av mötande hagel. Inte ett dugg skönt faktiskt…! Hade dessutom glömt hjälmen idag… Sjukt att man kan göra det… Men det som var bra med det var i alla fall att det kändes gör konstigt! Tog dock nästan 5 km innan jag insåg vad det var som var skumt. Funderade på om något hade hänt med inställningarna på cykeln eller om jag hade fel kläder, men först när jag mötte en annan träningscyklist, som hade hjälm, insåg jag felet. Ingen hjälm, handskar eller glasögon. Bättre ordning nästa gång!

Skönt dock att cyklingen fungerade bra!

Sen på med löparskorna och iväg. Tre steg kom jag väl innan vänster knä gjorde ont. Efter 2 km började jag ta jämfota hopp när det högg till som värst. Efter 3 km stannade jag och försökte stretcha ut ITB-senan. Hjälpte i 2-300 meter. Provade springa än mer extrem framfotalöpning som jag läst skulle vara bra mot löparknä. Funkade till viss del. Smärtan blev hanterbar. Dock fick jag springa för fort för att orka någon längre sträcka. 4:15 tempo kan jag klara i några km, kanske en mil om jag bara springer, men inte en mara efter 18 mil på cykel… Så fort jag tappade tempo kom den ohanterbara smärtan åter. Sista 3-4 km hittade jag något slags konstlat löpsteg så jag kunde klara av att jogga hem i 5 min-fart. Men det gjorde ont! Och känner att exakt samma symtom kommer smygande i höger knä också.

Försökte ringa min sjukgymnast, men hon har semester till 13/8 så den kanalen är körd. Blir till att jaga en Naprapat imorgon. Och så stretchar jag järnet! ITB-senan på bordet med 90 grader böj och sen en ny variant som jag youtubade fram ikväll. Den tar verkligen just där smärtan sitter under löpningen. Framsida lår liggandes på golvet och sen pressar man knät ned mot marken samtidigt. Ont så det skriker om det, men förhoppningsvis bra!

Fick leverans från Wiggle idag också, så om någon behöver energikakor eller energigeler så hör av er! Jag har på tok för mycket av märket PowerBar! Gick nämligen bara att beställa lådvis… 😉

Nu sova, sen sim i morgon bitti. Då lär i alla fall knät klara sig…

About boullboull

En gubbe, född -80, gift och har 2 småbarn. Tränar så mycket jag hinner, främst med Kalmar IronMan i sikte, men även med andra mål. Startar en blogg mest för att skriva av mig lite tankar kring träningen, mest för att förskona mina nära från mitt tjat (muntligen)! =)

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

